CD 52_715

Recensie PACHELBEL – Un orage d’avril

PACHELBEL
Un orage d’avril (Musikalische Ergötzung, aria’s, Canon en Gigue)
Gli Incogniti o.l.v. Amandine Beyer (viool) m.m.v. Hans Jörg Mammel (tenor)
Harmonia Mundi HMC902238 • DDD-80’

Johann Pachelbel (1653-1706) was in zijn werkzame leven vooral bekend als organist. Zijn nalatenschap omvat veel orgelmuziek, naast religieuze werken als missen en motetten. Wij kennen hem natuurlijk vooral van zijn fameuze Canon. Die muzikale taal is ook te herkennen in veel deeltjes uit de zes suites die hij naliet onder de titel Musikalische Ergötzung: zes parelsnoeren van heel korte maar beeldschone stukjes, statige en sierlijke dansvormen in een stijl die elementen uit de Italiaanse en Franse instrumentale muziek van Pachelbels jaren vertoont. Saillant trekje van deze werkjes voor twee violen en continuo is dat de violen afwijkend zijn gestemd. We horen de Ergötzung in een briljante uitvoering door de Franse violistes Amandine Beyer en Alba Roca, ondersteund door hun ensemble Gli Incogniti (gamba, theorbe, toetsen). Het programma wordt hier en daar onderbroken met wat Pachelbel aria’s noemde: wereldlijke teksten op muziek. Twee ervan zijn mooie treurzangen, de drie andere, wat vrolijker, ontstijgen niet het stadium van ‘liedje’. Eentje beschrijft in drie minuten een onweer in april (Das Gewitter in Aprilen) en levert daarmee de cd-titel. De aria’s worden adequaat gezongen door tenor Hans Jörg Mammel. Aan het slot horen we nog even de Canon, Beyer kan het niet laten.