PAGANINI - 24 Caprices

Recensie PAGANINI – 24 Caprices

PAGANINI
24 Caprices
Augustin Hadelich (viool)
Warner Classics 019029578229 • DDD-81’

Augustin Hadelich (Italië, 1984) brak door toen hij in 2006 de eerste prijs won op de internationale vioolcompetitie van Indianapolis. Hij viel in voor verhinderde grootheden als Julian Rachlin bij het Los Angeles Philharmonic Orchestra, voor Nikolaj Znaider bij de New York Philharmonic en sindsdien is hij een veelgevraagde solist bij alle grote orkesten. Voor zijn vertolking van L’arbre des songes van Dutilleux won hij in 2016 een Grammy Award. Luister naar de continue triller-opeen- volging waaruit de zesde Caprice bestaat en het wordt meteen duidelijk dat dit een interpretatie is van een groot musicus, een virtuoos, zeker, maar een die iets te zeggen heeft dat ver uitstijgt boven het aan elkaar rijgen van heel veel moeilijke nootjes. Zoals de etudes van Chopin hun kracht niet ontlenen aan het virtuoos kunnen spelen van sexten, tertsen of octaven maar aan het muzikale verhaal dat ermee verteld wordt. Ook al ligt bij Niccolò Paganini de virtuositeit er dikker bovenop, het zijn uiteindelijk volwaardige stukken met elk een eigen sfeer, een eigen verhaal. Augustin Hadelich, heeft duidelijk plezier in het spelen met de expressieve kanten van deze Caprices, nummer elf is een mooi voorbeeld. Dat plezier straalt er ook vanaf in de pure virtuositeit zoals meteen al in de eerste Caprice. Verleidelijk komt nummer dertien tot klinken, op de rand van schmieren met de glissando’s. Daar, en eigenlijk overal, valt ook op hoe trefzeker Hadelich dynamische gradaties toepast, daarmee verleent hij de stukken een monotonie vermijdend profiel. Caprice zeventien markeert hij met raffinement in de frasering. De reeks wordt bekroond met een formidabel beheerste weergave van de bekende Caprice nr. 24, inspiratiebron voor veel componisten. Hadelich plaatst zich met deze prestatie tussen de allergrootsten in dit repertoire, naast Perlman, Zehetmair, Mintz en vlakbij de onovertrefbare Michael Rabin. Hans Quant