CD 06_726

Recensie POPMA VAN OEVERING – Suittes voor ‘t Clavier

POPMA VAN OEVERING
Suittes voor ‘t Clavier
Bob van Asperen (orgel, klavecimbel)
Aeolus AE 10144 • DDD-1.14’
Waardering: 10
Luister 726 – September/Oktober 2017

De Leeuwarder Reijnold Popma van Oevering is, na Unico van Wassenaer, de tweede Nederlander uit de barok die na drie eeuwen totale vergetelheid zijn componistenhoofd bij verrassing boven het maaiveld uitsteekt. Beiden werden in hetzelfde jaar 1692 geboren; Popma stierf in 1781. De deftige Fries was zoon van een organist. Hij trad in diens voetsporen en werd stadsorganist en beiaardier in Ljouwert, waar de bouw van het befaamde Müller-orgel in de Grote of Jacobijnerkerk aan hem te danken was. Het is dit glorieuze instrument dat Bob van Asperen bespeelt in Popma’s Suites III en VI. Voor de overige vier stuks koos hij de heldere klank van een klavecimbel. Deze Zes suites zijn het opus 1 van een achttienjarige. Je vraagt je af waarom Popma in zijn latere leven niet is doorgegaan met componeren. Het gaat niet om onbeholpen jeugdige pogingen, maar om voldragen werken: ‘Engelse suites’ zoals Bach die pas later schreef. Popma beheerste zijn vak en wist de suites onder te brengen bij uitgever Estienne Roger in Amsterdam. Die fraaie muziek wordt door Van Asperen met hoorbare liefde en onberispelijke zorg gespeeld. Even onberispelijk is het cd-boekje in vijf talen, inclusief Frysk. De cd sluit af met Popma’s enig overgeleverde beiaardcompositie – wat de flexibele Van Asperen ook al blijkt te kunnen. ‘Dit mag in geen cd-speler ontbreken!’
Gerard Scheltens

Wilt u meer recensies lezen, dus óók de recensies van albums die het afgelopen halfjaar verschenen? Sluit dan hier een abonnement af en krijg automatisch toegang tot honderden andere recensies én voorgaande edities van Luister.

Facebook
Twitter

Laatste artikelen