CD 51_728

Recensie PURCELL – The Fairy Queen

PURCELL
The Fairy Queen
Caroline Mutel (sopraan), Caitlin Hulcup (mezzosopraan), Anders Dahlin (tenor) e.a., Les Nouveaux Caractères o.l.v. Sébastien d’Hérin
Glossa GCD 922702 • DDD-124’

In laat zeventiende-eeuws Engeland stond Henry Purcell in het middelpunt van de publieke belangstelling. Een van zijn voornaamste succesfactoren was dat hij graag werkte met aansprekende mengvormen van muziek, dans, en toneel. Van zulke semi-opera’s is The Fairy Queen het bekendste voorbeeld, daterend van 1692-93 en daarmee een van zijn laatste werken. Het anonieme libretto vormt geen doorlopend verhaal maar is een figuurlijke bewerking van A Midsummer Night’s Dream, waarin Purcell de sfeer van Shakespeares toneelstuk oproept en daartoe veel muzikale uitbeeldingen gebruikt, van het gestotter van een dronken dichter tot het intieme blokfluitduo in Secresy. De uitvoering op deze cd wordt gedirigeerd vanachter het klavecimbel door Sébastien d’Hérin, die een gedegen training genoot bij onder meer Gustav Leonhardt en Christophe Rousset. Hij beschrijft zijn tienjarige voorbereiding op het werk, zijn fascinatie voor de diversiteit in de partituur en daarmee samenhangende artistieke overwegingen. Zo kiest hij ervoor de koorpassages te laten zingen door de twaalf solisten en bedient hij zich van enkele vergelijkbare vrijheden die in Purcells tijd niet ongebruikelijk waren. D’Hérin slaagt glansrijk in zijn opzet en het resultaat is een aangenaam lichtvoetige maar doortastende Fairy Queen met goede zangers, een glashelder orkestgeluid en lekker veel slagwerk.