Recensie RAMEAU – Pièces de clavecins en concerts

RAMEAU
Pièces de clavecins en concerts
Korneel Bernolet (klavecimbel) & Apotheosis
Et’cetera KTC1523 • DDD-64’
Luister 715 – Mei 2016

Fijnbesnaard, dat is het eerste woord dat in je opkomt. Korneel Bernolet bespeelt een sierlijk tinkelend klavecimbel, een replica door Augusto Bonza naar een Hemsch uit 1736 en gestemd volgens A=415Hz. Deze ‘Pièces de clavecin en concerts’ (1741) van Jean-Philippe Rameau zijn de enige kamermuziek die hij schreef. Vijf meerdelige werken met een centrale plaats voor het klavecimbel. Korneel Bernolet schittert in zijn dubbelrol als klavecinist en leider van ensemble Apotheosis. En wat zijn er fraaie bijrollen voor Annelies Decock (viool), Sien Huybrechts (traverso) en Mathilde Vialle (7-snarige viola da gamba)! Met z’n vieren rijgen ze glanzende noten aaneen tot soepele melodielijnen, intussen (via een wisselende bezetting) subtiele kleurschakeringen aanbrengend. Ieders individuele kwaliteiten komen tot hun recht en blijven toch hecht gebundeld. Bij het jonge muzikantencollectief Apotheosis gaat muziekhistorische verdieping hand in hand met artistieke expressie. En oké, uiteraard graaft niet alles op deze cd even diep. Het gaat hier primair om elegante hofmuziek; onderhoudend, soms geestig, maar bij vlagen toch met een onmiskenbaar melancholische inslag. Een apart compliment verdient het los bijgevoegde booklet. Voorzien van een begrijpelijke tekst, zwart op wit gedrukt in een schreefloos lettertje en met anderhalve regelafstand. Bijzaak? Ongetwijfeld, maar het scheelt een boel frustratie.