Menu Sluiten
CD 46_727

Recensie SCHÖNBERGER – Gezien Giacometti

SCHÖNBERGER
Gezien Giacometti
Nieuw Amsterdams Peil
Attaca ATT 2017151 • DDD-53’
Waardering: 8

Giacometti schilderde in achttien sessies een portret van de Amerikaanse schrijver James Lord. En Lord maakte aantekeningen. Hij beschreef het proces, het gevecht van de zoekende en twijfelende kunstenaar. Daarmee maakte hij op zijn beurt een portret van Giacometti. Toen Schönberger in een New Yorkse boekwinkel door het boek van Lord bladerde, werd hij getroffen door de uitspraken van Giacometti. Hij wist meteen: daarmee wilde hij iets doen. Dat iets werd een dansconcert. Een muziekstuk mét dans. De twaalf delen van Achttien dagen (zo heet Schönbergers muziekstuk) zijn elk geïnspireerd door een uitspraak van Giacometti en vormen zo weer een muzikaal portret. De duistere muziek voor klein ensemble (altviool, klarinet, cimbalom, slagwerk, contrabas) lijkt zich in telkens verwijdende en vernauwende cirkels rond haar onderwerp te begeven, steeds trachtend zich een toegang te verschaffen tot de kern. Nieuw Amsterdams Peil musiceert geconcentreerd en precies. Soms swingend, met een veelheid aan timbres. Van Tom Waits-achtig basgepluk tot klagelijke klarinetklanken, van glashelder slagwerk tot spooky altviooleffecten. Achttien dagen wordt op de cd voorafgegaan door het eendelige Schrap voor viool en piano. Violiste Heleen Hulst en pianist Gerard Bouwhuis spelen de noten van dit complexe pas de deux soepel als een hecht danspaar.
Machiel Swillens

Wilt u meer recensies lezen? Sluit dan hier een abonnement af en krijg automatisch toegang tot honderden andere recensies én voorgaande edities van Luister.

Share on facebook
Facebook
Share on twitter
Twitter

Laatste artikelen