SCHUMANN - BRAHMS Piano Quartet, op. 47

Recensie SCHUMANN – BRAHMS Piano Quartet, op. 47

SCHUMANN, BRAHMS
Piano Quartet, op. 47
– Piano Quintet, op. 34
Yevgeny Sudbin (piano),
Hrachya Avanesyan en Boris Brovtsyn (viool),
Diemut Poppen (altviool),
Alexander Chaushian (cello)
BIS Records BIS-2258 • SACD-65’
Waardering: 7

Bij de uitvoering van kamermuziek- werken zoals deze zijn er twee mogelijkheden: je vraagt er als bestaand strijkkwartet of strijktrio een pianist bij, of je laat je als pianotrio versterken door extra strijkers. Maar je kan natuurlijk ook gewoon met vier of vijf musici bij elkaar gaan zitten zonder op wat voor manier dan ook een vast ensemble te zijn. Dat laatste is hier het geval. Uit het cd-boekje maak ik op dat pianist Yevgeny Sudbin tijdens het Zestiende Pharos International Chamber Music Festival vier topstrijkers om zich heen verzamelde. De fluwelen klank van de openingsmaten van Robert Schumanns Pianokwartet, een subtiel gesprekje tussen piano en strijkers, is adembenemend. Ook het hartroerende variatiedeel, Andante cantabile, uit datzelfde werk is verleidelijk mooi gespeeld. Vloeibaar, bewegelijk en licht. Het zoete cellogeluid, de sensitieve, licht nerveuze viooltoon van Avanesyan, de organisch uitwaaierende omspelingen van Sudbin vormen een hypnotiserend geheel. Maar bij veel van de muziek op deze cd krijg ik behoefte aan meer vaste grond onder de voeten, meer helderheid in idee en structuur. Vibrato, intonatie en speelmanier van de strijkers zijn daartoe te weinig één. Met name in de fortepassages wordt het klankbeeld zo dicht dat de afzonderlijke stemmen moeilijk zijn te volgen.
Machiel Swillens

Wilt u meer recensies lezen? Sluit dan hier een abonnement af en krijg automatisch toegang tot honderden andere recensies én voorgaande edities van Luister.

Facebook
Twitter

Laatste artikelen