Menu Sluiten
SCHÜTZ - Schwanengesang

Recensie SCHÜTZ – Schwanengesang

SCHÜTZ
Schwanengesang
Dresdner Kammerchor en instrumenta- listen o.l.v.
Hans-Christoph Rademann m.m.v.
Dorothee Mields en Gerlinde Sämann (sopraan),
David Erler en Stefan Kunath (countertenor)
e.a.Carus 83.275 • DDD-79’
Waardering: 8

De psalmen uit het Oude Testa- ment, in de vertaling van Maarten Luther, vormden de voornaamste inspiratiebron voor de componist Heinrich Schütz (1585-1672), wellicht de belangrijkste Duitse componist in de eeuw voor Johann Sebastian Bach. Hij componeerde ruim honderd psalmzettingen, en sloot zijn actieve loopbaan in 1671, één jaar voor zijn dood, af met die van Psalm 119 die de toepasselijke titel Schwanengesang kreeg – ook de titel van deze cd, deel 16 in de reeks waarin Hans-Christoph Rademann en zijn Dresdner Kammerchor het complete oeuvre van Schütz vastleggen. Het is ook een ambitieus stuk met maar liefst elf delen. Tekst, daar gaat het om, het is muziek voor de gelovigen. Prachtige muziek, zeker, maar het gaat hier vooral om het Woord. Die teksten zijn ingebed in warm-vloei- ende harmonieën, verklankt door het koor en de vocale solisten (die ook allemaal meezingen in de koorpartijen), ondersteund door een ensemble met strijkers, blazers en continuo. De elf delen van die Psalm 119 klinken wel allemaal min of meer hetzelfde, verrassingen komen niet voor, alles gaat in hetzelfde tempo, en dat geldt ook voor de eendelige Psalm 100 en het Deutsches Magnificat, waarmee het album is aangevuld, eveneens late werken van Schütz.
René de Cocq

Wilt u meer recensies lezen? Sluit dan hier een abonnement af en krijg automatisch toegang tot honderden andere recensies én voorgaande edities van Luister.

Share on facebook
Facebook
Share on twitter
Twitter

Laatste artikelen