CD 56_728

Recensie SILVESTROV – Hieroglyphen der Nacht (werken voor cello solo en twee cello’s)

SILVESTROV
Hieroglyphen der Nacht (werken voor cello solo en twee cello’s)
Anja Lechner en Agnès Vesterman (cello)
ECM New Series 2389 • DDD-66’

De Oekraïense componist Valentin Silvestrov noemt zijn oeuvre toepasselijk ‘coda’s bij de muziekhistorie’. Het getuigt niet alleen van een historisch bewustzijn, maar ook van een grote bescheidenheid. Want hoewel de muziekgeschiedenis wel degelijk een rol speelt zoals in de werken voor twee cello’s ter nagedachtenis aan Schumann en Tsjaikovski op deze cd, doet Silvestrov zichzelf tekort. Zoveel bewijst deze cd met acht stukken voor cello solo en twee cello’s die ter gelegenheid van de tachtigste verjaardag van de componist verscheen. Silvestrov heeft een geheel eigen taal gevonden in het kleine, schijnbaar betekenisloze gebaar. In die zin is hij verwant aan componisten als Anton Webern en György Kurtág. De meeste delen van werken op deze cd duren niet langer dan twee à drie minuten en bestaan voornamelijk uit kleine motieven die zich aaneenrijgen tot een adembenemend verhaal. Silvestrov, die zelf bij de opnamen aanwezig was, kan voor dat verhaal rekenen op celliste Anja Lechner die al jaren vertrouwd is met het werk van de componist. En dat is te horen. Luister bijvoorbeeld naar de intense vertolking van de prachtige Elegie voor cello solo en twee tamtams bespeeld door de celliste zelf. Gestolde muziek die langzaam tot leven lijkt te komen. Ook de werken voor twee cello’s, waarbij Lechner gezelschap krijgt van de Franse celliste Agnès Vesterman zijn hoogstandjes van effectieve spaarzaamheid.