CD 48_723

Recensie SJOSTAKOVITSJ – Celloconcert nr. 1 in Es, op. 107; Symfonie nr. 5 in d, op. 47

SJOSTAKOVITSJ
Celloconcert nr. 1 in Es, op. 107; Symfonie nr. 5 in d, op. 47
Xavier Phillips (cello), David Grimal (leiding), Les Dissonances
Helox LD009 • DDD-69’

Les Dissonances, een orkest met als thuisbasis de opera van Dijon, speelt zonder dirigent. Concertmeester David Grimal leidt met strijkstok in de hand, zoals Candida Thompson bij Amsterdam Sinfonietta, maar dit is een groter symfonieorkest dat Sjostakovitsj in volle bezetting speelt. Het doet denken aan het ‘democratische’ orkest Persimfans waarin Sjostakovitsj’ ouders in de jaren 1920 speelden. De musici moeten scherp op elkaar letten en daardoor is de klank misschien wel homogener dan wanneer iemand ‘am Pult’ staat te zwaaien. Hier is de discipline voorbeeldig en het samenspel vomaakt. Toch heeft deze uitvoering van de Vijfde symfonie voor mij iets globaals. Ik mis emotionerende momenten die hadden kunnen komen van één dirigent met een duidelijk persoonlijk stempel. Dat neemt niet weg dat er voortreffelijk gespeeld wordt, met prachtige individuele solo’s, vooral bij de langzame passages in het eerste en derde deel. Het is een op klankschoonheid gerichte benadering. Hetzelfde geldt voor het Celloconcert. Dat kan in de handen van veel cellisten behoorlijk rauw worden, maar daarvan komt alleen in de finale iets tot uiting. Xavier Phillips beschouwt zich als een discipel van Rostropovich, voor wie dit concert is geschreven. Het resulteert in een mild ‘humaan’ spel waarin veel te genieten valt, al had ik iets meer ‘attacca’ op prijs gesteld. De presentatie: dát is pas een boekje, ingebonden, mooi verzorgd, rijk aan foto’s.