CD 55_727

Recensie TSJAIKOVSKI – String Quartets (nr. 1 in D, op. 11 – nr. 2 in F, op. 22 – Strijkkwartetdeel in Bes)

TSJAIKOVSKI
String Quartets (nr. 1 in D, op. 11 – nr. 2 in F, op. 22 – Strijkkwartetdeel in Bes)
RusQuartet
Et’cetera KTC 1598 • DDD-77’

Het RusQuartet is sinds 20016 in Nederland bekend als het ‘huiskwartet’ van het Orlando Festival. Het ontstond in 2001 aan het Tsjaikovski Conservatorium in Moskou. Het kwartet werkte aan zijn perfectionering door masterclasses te volgen bij de groten uit de kwartetwereld, ze werkten met leden van het Borodin-, Kopelman-, Alban Berg-, Artis-, Juilliard-, Emerson-, Cleveland-, Takacs- en het Schönbergkwartet. Henk Guittart van het Schönbergkwartet is hun mentor. Het RusQuartet speelt veel eigentijdse muziek, zij speelden onder meer de vijf strijkkwartetten van Louis Andriessen. In Tsjaikovski zijn ze ook in hun element met expressief en gepassioneerd spel. Dat dit een Russisch onderonsje is komt vooral tot uiting in de melodie-fraseringen, deze spelers ‘zingen’ liedjes die hun met de paplepel zijn ingegoten. Ook in de dansante passages maken ze de indruk deze ritmes echt te doorleven in plaats van ze te hebben ingestudeerd voor de gelegenheid. In de ingehouden langzame inleiding – adagio misterioso – van het strijkkwartetdeel in Bes klinkt een Russisch-orthodox koor door. Alle leden van het kwartet, drie meisjes, één jongen, zijn perfecte instrumentalisten, er zijn tal van prachtige solistische trekjes, altviool en cello doen niet onder voor de eerste en tweede viool. Een hecht en virtuoos kwartet met indringende en idiomatische Tsjaikovski-vertolkingen.
Hans Quant