CD 67_725

Recensie VECCHI – Requiem – Rubens’s funeral and the Antwerp Baroque

VECCHI
Requiem – Rubens’s funeral and the Antwerp Baroque
Graindelavoix o.l.v. Björn Schmelzer
Glossa GCD P32113 • DDD-67’

De ensembleklank van de negen zangers van vocaal ensemble Graindelavoix is onmiskenbaar en de vocalisten samen zijn uit duizenden te herkennen. Dat is een groot compliment. Wat ze doen is spatzuiver en het is ook steeds zeer vol en zeer aanwezig. Oerpotent (die diepe bassen, ongelooflijk) met een maximum aan affect. Tot zover: bravo! Helaas is de zang ook vaak bewust ongepolijst (zo lijkt het) in de intonaties, kleine sololijnen en versieringen. Soms met zeurstemmen en lelijk van onder naar boven gesleept. Buikjes! Liggende klanken hebben vaak de merkwaardigste verkleuringen, ze zijn voortdurend aan verandering onderhevig. Saai is het nooit, spannend is het zeker. Wat wil dirigent Schmelzer bewijzen? Dat de muziek uit middeleeuwen en renaissance mensen van vlees en bloed betreft? Of dat niet iedereen in de liturgie op het hoogste niveau kon (en kan) zingen? Het mag bekend worden verondersteld: na een beroerde intonatie van de paus, kardinalen, bisschoppen en abten (die nooit behoorlijk hebben leren zingen of het gewoon niet in zich hebben), volgt doorgaans een meer dan welluidend vervolg van een uitgelezen schare zangers. Schmelzer heeft een groep prachtige vocalisten bij elkaar. Te vaak denk ik: dames en heren, jongens en meisjes, alsjeblieft, stel je niet zo aan. Graag gewoon mooi.