CD 68_725

Recensie WAGNER – Lohengrin

WAGNER
Lohengrin
Falk Struckmann (Heinrich der Vogler), Klaus Florian Vogt (Lohengrin), Camilla Nylund (Elsa von Brabant) e.a., Groot Omroepkoor, Koor van De Nationale Opera, Koninklijk Concertgebouworkest o.l.v. Sir Mark Elder
RCO 17002 • 3SACD-211’

Dit is een liveopname gerealiseerd tijdens twee concerten in december 2015 in Het Concertgebouw in Amsterdam. Sir Mark Elder verving de zieke Andris Nelsons in de uitvoering van Wagners Lohengrin in deze voortreffelijk op cd vastgelegde versie. Met het Concertgebouworkest in topvorm laat hij Wagners muziekdrama lyrisch openbloeien met heerlijke nuances, etherische klanken en indrukwekkende ensembles, vol emotie en dramatiek. Het verhaal wordt muzikaal aanschouwelijk verteld en geïnterpreteerd onder Elders inspirerende leiding en luxueus vertolkt door de musici van het orkest. Geen gemakkelijke taak voor de zangers om hetzelfde niveau te halen maar ook op vocaal gebied ligt de lat hoog. Klaus Florian Vogt is onbetwistbaar dé Lohengrin van het ogenblik, zingt en interpreteert de partij voorbeeldig, misschien iets te braaf, met zijn aparte, blanke tenorstem waarvan je al dan niet kunt houden. Camilla Nylund is een muzikaal stijlvolle, stralende Elsa met gave sopraan maar kan nog aan expressiviteit winnen. Geen gebrek daaraan bij Katarina Dalayman die Ortrud de gewenste venijnigheid en demonie meegeeft met een krachtige stem die ze soms wel onder druk zet. Evgeny Nikitin is een verbeten Telramund met een donker indrukwekkend geluid. Falk Struckmann geeft Koning Heinrich autoriteit en een wat korrelige zang en Samuel Youn is een uitstekende heraut. De koren presteren voortreffelijk. Een mooi document.