Recensie GIORDANO – Fedora

Fedora
Daniela Dessì (Fedora),
Fabio Armiliato (Loris),
Alfonso Antoniozzi (De Siriex) e.a.,
koor en orkest van het Teatro Carlo Felice Genova o.l.v.
Valerio GalliDynamic CDS7772.02 • DDD-102’ (2 cd’s)

Het is pas na zijn grote doorbraak met Andrea Chénier in 1896 dat Umberto Giordano toestemming kreeg van Victorien Sardou om zijn toneelstuk Fedora als operalibretto te gebruiken. Niet zo verwonderlijk dat Fedora, de Russische prinses die om haar gedode (maar ontrouwe) verloofde te wreken, de ondergang van de familie van haar nieuwe geliefde Loris Ipanov veroorzaakt, een glansrol is voor expressieve sopranen met groot dramatisch talent. De première (Teatro Lirico Milaan 1898) met de gevierde Gemma Bellincioni Stagno en de debuterende Enrico Caruso was een succes. En de korte tenoraria Amor ti vieta is een operaschlager geworden. Vandaag staat Fedora, die de tijd minder goed trotseerde dan Andrea Chénier, minder op de affiche maar blijft een uitdaging voor een dramatisch geëngageerde sopraan met groot acteertalent. In het Teatro Carlo Felice van Genua vertolkte Daniela Dessì Fedora samen met haar partner, de tenor Fabio Armilitato in maart 2015. De live-opname van deze productie is waarschijnlijk de laatste van de gevierde Italiaanse sopraan die een jaar later onverwacht, na een korte ziekte, op 20 augustus 2016 overleed. Ze is de trotse, verliefde, op wraak beluste, gepassioneerde en uiteindelijk wanhopige vrouw en geeft Fedora haar krachtige, weliswaar niet meer helemaal frisse, maar expressieve sopraan in een sterke vertolking. Fabio Armiliato zingt met slanke, krachtige tenor en tekent een overtuigend portret van Loris, zijn liefde, afschuw en uiteindelijke vergiffenis. Het tweede paar van de opera, gevormd door de Franse diplomaat de Siriex (de degelijke bariton Alfonso Antoniozzi) en de Russisch gravin Olga Sukarev (de wat schrille sopraan Daria Kovalenko), is slechts zijdelings bij het drama betrokken en zorgt voor een luchtere toon. De talrijke kleinere partijen worden meestal degelijk vertolkt door het ensemble van het Teatro Carlo Felice, zoals het koor en orkest met vaste hand geleid door Valerio Galli in een uitvoering die duidelijk theateratmo- sfeer heeft.