REGER

Recensie REGER – Violin concerto in A major, op.101 – Two Romances, op.50

REGER
Violin concerto in A major, op.101 – Two Romances, op.50
Tanja Becker-Bender (viool), Konzerthausorchester Berlin o.l.v. Lothar Zagrosek
Hyperion CDA 67892 • DDD-57’
Toen Paul Hindemith gevraagd werd wat Max Reger voor hem betekende, antwoordde hij: “Max Reger war die letzte Riese in der Musik.” Robuust en sensitief tegelijk, nadert hij met zijn rusteloze chromatiek de grenzen van de tonaliteit. Deze grenzen worden evenwel nergens overschreden. Hij is lange tijd onbegrepen en vooral miskend geweest. En ook nu worden we niet verwend met uitvoeringen van Regers muziek; zeker niet met diens vioolconcert. Om maar direct ter zake te komen: Hyperion komt hier goddank met een waarlijk schitterende uitvoering in de serie grote romantische concerten, waarop ook de twee Romances staan. Toegegeven: het is een hele zit – het eerste deel alleen al duurt bijna een half uur –, maar onze inspanning wordt beloond. Het is inderdaad het werk van een reus, zeker voor een concertant werk, maar korter dan een gemiddelde Mahler symfonie. Regers vioolconcert verwijst bij vlagen naar de Symphonischer Prolog zur einer Tragödie. Ook hier weer het algemeen menselijk drama van noodlot, strijd, ondergang en heilsverschiet, Groots, imponerend, monumentaal en subliem zijn de kwalificaties voor dit werk. Becker-Bender voelt hoorbaar de geest van dit werk uitstekend aan. Vuur en tederheid wisselt ze af, om in de cadens van het eerste deel onze mond nogmaals te laten openvallen. Tim Ashley van de Guardian oordeelde over dit werk als volgt: ‘…we are left with a big post-Romantic concerto that occasionally sounds too Brahmsian to be considered wholly original.’ Ofschoon deze recensent genuanceerd is, doet hij dit werk toch nog te kort. Natuurlijk zijn er enkele momenten die ons aan Brahms doen denken: Reger komt ook uit die traditie, maar heeft een volstrekt eigen taal en dit concerto is dan ook autonoom. Imponerende muziek, een overdonderende uitvoering en een schitterende opname. Hoogste lof!

Emile Stoffels

Wilt u meer recensies lezen? Sluit dan hier een abonnement af en krijg automatisch toegang tot honderden andere recensies én voorgaande edities van Luister.

Facebook
Twitter

Laatste artikelen