REINMANN

Recensie REINMANN – L’Invisible

REINMANN
L’Invisible
Rachel Harnisch (Ursula/Maria/Ygraine), Annika Schlicht (Marthe/Bellangère), Ronnita Miller (Dienerin), Seth Carico (Der Vater) e.a., Das Orchester der Deutschen Oper Berlin o.l.v. Donald Runnicles en Ido Arad
Oehms Classics OC 973 • DDD-84’ (2 cd’s)

Het gebeurt nog maar zelden dat ik het jammer vind dat een opera alleen voor de cd, zonder beeld dus, is opgenomen. Meestal kan ik de ‘regisseurs-ideeën’ missen als kiespijn: ik heb een groot voorstellingsvermogen en zit niet verlegen om toiletpotten, rolstoelen en meer van die, aan de zieke fantasie ontsproten, verzinsels. Maar soms is een visueel aspect zeer wenselijk, zeker als het om een nieuw gecomponeerd werk gaat en naar de foto’s van de voorstelling te oordelen je met een zeer fatsoenlijke en eerlijke weergave van het libretto te maken had. In oktober 2017 beleefde L’invisible, de nieuwste opera van Aribert Reimann een zeer goed ontvangen première aan de Deutsche Oper Berlin. Voor zijn nieuwste creatie heeft Reimann drie stukken van Maeterlinck: L’intruse, Intérieur en La mort de tintagiles als uitgangspunt genomen en ze samengevoegd tot een beknopte opera-mini-trilogie. Het is een buitengewoon fascinerend werk geworden dat in tegenstelling tot zijn eerdere opera’s de melodie niet schuwt en veel meer verwantschap vertoont met een Pelléas et Melisande dan zijn eigen, ik noem maar wat, King Lear of Medea. Alsof hij de atonaliteit niet zo zeer heeft afgeschaft maar gepolijst en van een poëtische glans voorzag. Het is de dood die als het ‘onzichtbare’ in alle drie de hoofdstukken de hoofdrol opeist. Reimann heeft het stuk opgedragen aan zijn broer, die op twaalfjarige leeftijd stierf toen het ziekenhuis waar hij in 1943 verbleef, werd gebombardeerd. De zeer sterke partituur is thrillerachtig, meedogenloos en meeslepend wat niet in tegenspraak is met de zeer poëtische taal van de muziek. Adembenemend. De cast is meer dan uitstekend, met Rachel Harnisch voorop in haar veeleisende rollen van Ursula/Marie/Ygraine. Als Der Onkel/Der Fremde weet Thomas Blondelle mij aan mijn stoel te nagelen en Stephen Bronk is een voortreffelijke Grossvater/Der Alte/Aglovale. Donald Runnicles houdt de spanning goed vast. Een aanwinst.