SHORE

Recensie SHORE – Lord of the Rings Symphony

SHORE
Lord of the Rings Symphony
Kaithlyn Lusk (zang), Marc-Olivier Oetterli (basbariton), Manuele Polli, Loris Sikora (jongenssopranen), 21st Century Symphony Orchestra & Chorus o.l.v. Ludwig Wicki
HWR 1005 (2) • DDD-116’
Dit is allesbehalve een symfonie: de samenstellers van The Lord of the Rings Symphony hebben gewoonweg geprobeerd zoveel mogelijk van de muziek van Howard Shore voor het gelijknamige filmdrieluik in een concert te proppen, met behoud van de koorpassages en de liederen, waaronder ‘Gollum’s Song’ en ‘Into the West’. Het is op zich geen straf: Shore heeft een sterke partituur voor de film in elkaar gezet, met op Keltische tradities leunende invloeden en een enkele Carl-Orffachtige repetitieve dreun. De muzikale karakterisering van de diverse wezens uit het Middelaarde van Tolkien krijgt echter niet genoeg reliëf en dat zou wel eens te wijten kunnen zijn aan dirigent Ludwig Wicki. Hij zet de muziek heel erg breed aan: het gaat in de openingsscènes om begeleiding bij het verhaal van het ontstaan van de Ringen. Het belang daarvan hoort men wel terug, maar niet het mysterie. Het orkest slaagt er daarna niet in om voor de Hobbits de wat meer volkse en lichte toon te vinden. De ijle, naar diepe onderliggende droefheid neigende muziek voor de elfen gaat hem beter af, maar zou ook meer onderscheid van de rest behoeven. Wicki onttrekt desalniettemin een prachtige klank aan koor en orkest en komt na enige tijd veel meer op stoom, waardoor de spanning naar het juiste niveau stijgt. Orkest en soliste Kaitlyn Lusk leveren goed werk in een mooie, ruimtelijke opname.

Marijke Schouten

Wilt u meer recensies lezen? Sluit dan hier een abonnement af en krijg automatisch toegang tot honderden andere recensies én voorgaande edities van Luister.

Facebook
Twitter

Laatste artikelen