SJOSTAKOVITSJ

Recensie SJOSTAKOVITSJ – Symphony No. 13 ‘Babi Yar’

SJOSTAKOVITSJ
Symphony No. 13 ‘Babi Yar’
Oleg Tsibulko (bas), Popov Academy of Choral Arts Choir, Russian National Orchestra o.l.v. Kirill Karabits
Pentatone Music PTC 5186 618 • SACD-58’
Waardering: 9

Deze cantateachtige symfonie op basis van teksten van Jevgeni Jevtoe­sjenko tegen het antisemitisme, was een felle aanklacht tegen het Sovjetregime en heeft de componist dan ook de nodige moeilijkheden bezorgd. Na de eerste uitvoering in december 1962 – Kondrashin dirigeerde de première nadat Mravinski onder druk had geweigerd – werd de compositie dan ook doodgezwegen, doordat Chroesjtsjov zijn steun voor Jevtoesjenko introk. Chroesjtsjov die nota bene zelf al eerder het stalinisme had aangevallen. Daarmee verdween tevens de symfonie. Pas nadat de tekst op essentiële punten was aangepast, mocht het weer uitgevoerd worden. Het was ook Kondrashin die weer gebruik maakte van de oorspronkelijke tekst in zijn opname rond 1980. Er zijn in de loop der tijd uiteraard al genoeg gezaghebbende opnamen verschenen van deze monumentale symfonie, maar deze opname mag er zeker wezen. Kirill Karabits is sowieso een dirigent die we in de gaten moeten houden, getuige de recente opnamen. En ook hier doet hij indrukwekkende dingen. Dat geldt niet in de laatste plaats ook voor de bas Oleg Tsibulko. Maar ook grote complimenten aan de technische staf van Pentatone. De opname is griezelig realistisch. Het orkest staat op een natuurlijke manier in de ruimte en bij momenten is het alsof de solist in dezelfde ruimte staat als de luisteraar. Er lijkt in deze opname haast wel sprake van een nieuwe belevingsnorm.
Emile Stoffels

Wilt u meer recensies lezen? Sluit dan hier een abonnement af en krijg automatisch toegang tot honderden andere recensies én voorgaande edities van Luister.

Facebook
Twitter

Laatste artikelen