SMETANA

Recensie SMETANA, LISZT – Pianowerken

SMETANA, LISZT
Pianowerken
Miroslav Sekera (piano)
Supraphon SU 4280-2 • DDD-58’
Waardering: 7

Pianist Miroslav Sekera behoort tot een relatief jonge garde begaafde Tsjechische pianisten. Hij is een geliefde kamermuziekpartner en zijn solo-opnamen van Bedřich Smetana en Franz Liszt maken dat begrijpelijk: onder Sekera’s handen komt elke zin, elke harmonie en elk virtuoos loopje er met enorme duidelijkheid en degelijkheid uit. Zelfs heel moeilijke ritmische patronen klinken volledig in proportie. Die kwaliteiten werken heel goed in een deeltje uit de Schetsen, opus 5 en de Concertetude, opus 17 van Smetana, of bijvoorbeeld het Lacrimosa uit Mozarts Requiem in het zelden te horen piano-arrangement van Liszt. Moeilijker te verteren wordt dit alles bij muziek die een theatrale inleving vereist. Macbeth en de heksen van Smetana, op papier de meest belangwekkende discografische bijdrage op dit album, begeestert door te brave tekstgetrouwheid niet. Je zou Sekera toewensen dat hij een nipje genomen had van Brangäne’s liefdesdrank alvorens Isolde’s Liebestod van Wagner-Liszt te gaan spelen. En had hij niet even kunnen chatten met Rigoletto’s dochter Gilda, om de Paraphrase de concert sur Rigoletto van Verdi-Liszt met drama en belcanto uit de toetsen te kunnen toveren? Nu zijn het rechtlijnige vertoningen geworden waarbij Sekera geen krimp geeft en eerder bezorgd lijkt of het wel allemaal duidelijk overkomt. En dan begint de soms venijnige discant van zijn piano toch meer te irriteren dan gedacht… Smetana’s Bagatellen en impromptus, acht uiterst bondige karakterschetsjes, zijn wel goed gelukt: licht van klank en met contrast, ongecompliceerd.
Harry-Imre Dijkstra

Wilt u meer recensies lezen? Sluit dan hier een abonnement af en krijg automatisch toegang tot honderden andere recensies én voorgaande edities van Luister.

Facebook
Twitter

Laatste artikelen