SJOSTAKOVITSJ

Recensie SJOSTAKOVITSJ – Violin Concertos

SJOSTAKOVITSJ
Violin Concertos
Alina Ibragimova (viool), State Academic Symphony Orchestra of Russia ‘Evgeny Svetlanov’ o.l.v. Vladimir Jurowski
Hyperion Records CDA68313 • DDD-71’
Waardering: 9

Een aantal jaren geleden hadden we een zeer indringende vertolking van Dmitri Sjostakovitsj’ Eerste vioolconcert door Nicola Benedetti onder leiding van Kirill Karabits op Decca. Nu dus beide vioolconcerten door Alina Ibragimova onder Vladimir Jurowski op Hyperion. Sjostakovitsj’ Eerste concert is al uniek door z’n vierdeligheid. De meester noemde het eens een symfonie voor viool en orkest; het wordt dan ook gezien als een der grootste concerten voor viool uit de twintigste eeuw. Wat deze opname onderscheidt is dat men gekozen heeft voor de oorspronkelijke opening van het Burlesque-deel dat op verzoek van David Oistrakh was aangepast door de componist. Nu moet ik zeggen dat ik het verschil marginaal acht en van mening ben dat dat niet de hoofdreden zou moeten zijn om deze opname aan te schaffen. Wat wel een reden zou kunnen zijn is dat bij een vergelijk, Ibragimova en Jurowski met name het Passacaglia-deel wat bedachtzamer opbouwen dan Benedetti met Karabits en niet te snel hun kruit verschieten. Dit deel met zijn dramatische thematiek vormt namelijk de hoeksteen van het werk en is voor velen misschien wel een van de mooiste stukken in de canon der vioolconcerten. De Decca-opname is weliswaar spectaculairder dan die van Hyperion en Benedetti is gecontroleerd roekelozer in vooral het Scherzo. Echter, het programma in ogenschouw genomen en hoe de Passacaglia wordt uitgevoerd, gaat mijn stem uiteindelijk nipt naar deze Hyperion-opname.
Emile Stoffels

Wilt u meer recensies lezen? Sluit dan hier een abonnement af en krijg automatisch toegang tot honderden andere recensies én voorgaande edities van Luister.

Facebook
Twitter

Laatste artikelen