STRAVINSKY

Recensie STRAVINSKY, RAVEL – Petrushka – The Firebird – Miroirs – La Valse

STRAVINSKY, RAVEL
Petrushka – The Firebird – Miroirs – La Valse
Beatrice Rana (piano)
Warner Classics 9029541109 • DDD-73’
Waardering: 9

Pianoarrangementen van orkestwerken behoren over het algemeen tot het stevigere pianorepertoire. Maar de Italiaanse pianist Beatrice Rana, die ervoor kiest om de piano­transcriptie van Igor Stravinsky’s Petroesjka en De vuurvogel te combineren met impressionistische pianowerken van Maurice Ravel, legt juist de nadruk op de lyrische kant van de oorspronkelijke orkestmuziek. Haar album opent met de uitzonderlijk mysterieus en broeierig gespeelde Miroirs van Ravel, waarbij ze erin slaagt de klanken prachtig op te laten wellen uit de stilte, en een prikkelende afwisseling te creëren tussen de meditatieve, fluisterzachte delen en de felle, vliegensvlugge passages. De op Miroirs volgende opzwepende Danse infernale uit Stravinsky’s Vuurvogel is virtuoos en bij vlagen bombastisch, waarbij Rana als een bezetene over de toetsen raast, maar ze bewaart daarbij altijd de lyriek, zodat het vertoon van virtuositeit nooit een doel op zichzelf wordt. Het volgende Vuurvogel-deel, Berceuse, klinkt bijna als impressionistische muziek, teder en klaterend. In de drie delen uit Petroesjka benadrukt Rana de meeslepende, dansante ritmes, waarmee ze een mooie brug slaat naar het laatste stuk op de cd: La valse van Ravel, een langzaam aanzwellende wals met een wat duistere, unheimische ondertoon. Rana slaagt er op overtuigende wijze in de verwantschap tussen Ravel en Stravinsky bloot te leggen, en van beide componisten nieuwe kanten te belichten.
Myrthe Meester

Wilt u meer recensies lezen? Sluit dan hier een abonnement af en krijg automatisch toegang tot honderden andere recensies én voorgaande edities van Luister.

Facebook
Twitter

Laatste artikelen