T.-L. BOURGEOIS

Recensie T.-L. BOURGEOIS – Cantates : Les Sirènes – Borée – Zéphire et Flore – Hippomène – Psiché

T.-L. BOURGEOIS
Cantates : Les Sirènes – Borée – Zéphire et Flore – Hippomène – Psiché
Carolyn Sampson (sopraan), Le Concert Lorrain o.l.v. Anne-Catharine Bucher
Carus 83.374 • DDD-72’
Ergens in het eerste decennium van de 18e eeuw hebben de Fransen hun aversie tegen de import van Italiaanse kamermuziek laten varen en het was Thomas-Louis Bourgeois die als een van de eersten begreep dat kleinschalige wereldlijke cantates op literair hoogstaande teksten het moderne alternatief vormden voor de kostbare operaproducties van de Académie Royale. Zijn eerste bundel ‘Cantates Françoises’ uit 1708 was een voltreffer, goed voor talloze herdrukken, en het bewijs dat Bourgeois, als ‘haut contre’ verbonden aan de Parijse Opéra, een musicus was die uit eigen ervaring wist hoe je voor zangers moest schrijven. Zelden heb ik de Engelse sopraan Carolyn Sampson zo tot haar recht horen komen als in deze geraffineerde, op en top aristocratische muziek. Met haar rijkgeschakeerde declamatiekunst en de, uit het air de cour afkomstige, subtiele versieringen, is ze de belichaming van de speelse rococo-traditie waar Griekse mythologische helden en goden aan de liefde lijden maar er niet aan doodgaan. De interactie tussen Sampson en de excellente musici van Le Concert Lorrain onder leiding van Anne-Cathérine Bucher is van een betoverende schoonheid. Voor de duur van een cd waan je je als luisteraar onder de geprivilegieerde hovelingen van weleer. De wereldproblemen moeten maar even wachten.

Marijke Schouten

Wilt u meer recensies lezen? Sluit dan hier een abonnement af en krijg automatisch toegang tot honderden andere recensies én voorgaande edities van Luister.

Facebook
Twitter

Laatste artikelen