WEBER

Recensie WEBER – Klarinetconcert nr. 1 in f, op. 73 – nr. 2 in Es, op. 74 – Concertino in c/Es, op. 26.

WEBER
Klarinetconcert nr. 1 in f, op. 73 – nr. 2 in Es, op. 74 – Concertino in c/Es, op. 26.
Karl-Heinz Steffens (klarinet), Bamberger Symphoniker / Bayerische Staatsphilharmonie o.l.v. Radowlaw Szulc
Tudor 7159 • DDD-76’
Dat Carl-Maria von Weber eerst en vooral operacomponist was, is in elke noot van zijn instrumentale muziek te horen. De zuivere concert- en sonatevormen lagen deze romanticus minder dan de dramatiek, en dat maakt zijn concerten zo boeiend, levendig en plezierig. Jammer dat ze zo weinig worden gespeeld, want deze muziek roept alle romantische gevoelens op die horen bij Webers stijlperiode. Let maar meteen op het begin van track 1 van deze hybride SACD: het openingsdeel van het eerste klarinetconcert, dat ook het begin van een ouverture zou kunnen zijn. De klarinet neemt al snel de leiding op een tocht door de wereld van de 19e eeuwse romantiek en voert ons mee door een landschap van drama, suspense, eenzaamheid en dansende vrolijkheid. En dat verhaal vol wisselende stemmingen wordt door de vroegere soloklarinettist van de Berliner Philharmoniker, Karl-Heinz Steffens, meeslepend verteld. Het orkest heeft meer een volgende en ondersteunende taak, maar de Bambergers en de Beiers kwijten zich daarvan meer dan voortreffelijk. De fraaie opnameklank is zeer voordelig voor het soloinstrument, maar toch niet zo dat het overheerst. Een cd om te koesteren.

Gerard Scheltens

Wilt u meer recensies lezen? Sluit dan hier een abonnement af en krijg automatisch toegang tot honderden andere recensies én voorgaande edities van Luister.

Facebook
Twitter

Laatste artikelen