ZEMLINSKY

Recensie ZEMLINSKY – Strijkkwartet nr.1 in A, op.4; nr.2, op.15; nr.3, op.19; nr.4 (Suite); Strijkwartet in e

ZEMLINSKY
Strijkkwartet nr.1 in A, op.4; nr.2, op.15; nr.3, op.19; nr.4 (Suite); Strijkwartet in e
Brodsky Quartet
Chandos CHAN 10845 (2cd) • DDD-2.32’
Uitvoering ***** | Registratie *****

De strijkkwartetten van Zemlinsky bieden een ideale toegangspoort tot de muziek van de tweede Weense school. We horen een componist aan het werk die invloeden heeft ondergaan en ‘close’ is met Brahms, Mahler, Schönberg, Berg en Webern. De cd-première van het vroege kwartet in e (1893) maakt het programma extra interessant omdat we hier horen dat Zemlinsky ooit begon in een stijl dicht bij Mendelssohn. In het officiële eerste kwartet verschuift het idioom naar ‘post-Brahms’, in het tweede kwartet wordt de schaal vergroot, Mahleriaanse dimensies en ook in muzikale taal is er verwantschap met Mahler, temperamentvol en hoogstpersoonlijk. In het derde en vierde kwartet komt de hoogstpersoonlijke stijl van Zemlinsky nog verder tot ontwikkeling. Het blijft wel tonaal, melodisch, ondanks de invloed van Schönberg. Het vierde kwartet, in zes delen, met ‘Suite’ als subtitel, is een ‘in Memoriam’ voor Alban Berg. Het Brodsky kwartet is, met zijn ervaring in een rijk geschakeerd repertoire waarin ongebruikelijk en nieuw werk ruim is vertegenwoordigd, een perfecte gids voor de muziek van Zemlinsky. Technisch beheerst, soepel en intens, expressief spel. Anders, maar van hetzelfde niveau als de baanbrekende uitgave van het Schönberg kwartet (Chandos) en met als bonus het vroege kwartet in e.
Hans Quant

Wilt u meer recensies lezen? Sluit dan hier een abonnement af en krijg automatisch toegang tot honderden andere recensies én voorgaande edities van Luister.

Facebook
Twitter

Laatste artikelen