ALKAN/DA MOTTA

Recensie ALKAN/DA MOTTA – Huit Prières; Neuf Préludes; Benedictus

ALKAN/DA MOTTA
Huit Prières; Neuf Préludes; Benedictus
Vincenzo Maltempo, Emanuele Delucchi (piano)
Toccata Classics TOCC 0237 • DDD-84’
Uitvoering **** | Registratie **

De Portugese componist en pianovirtuoos José Vianna da Motta (1868-1948), een leerling van Liszt, zag al vroeg het belang van de muziek van Charles Valentin Alkan. Om de werken van zijn held een groter publiek te bezorgen bewerkte hij stukken van Alkan voor pedaalklavier of orgel voor de gewone piano en een aantal voor twee piano’s. Het is buitengewoon onvoorspelbare muziek die steeds verrast met soms hilarische, soms betoverende effecten maar ook veel momenten waar op te weinig te lang wordt doorgesponnen. Het wordt voortreffelijk verdedigd door Vincenzo Maltempo en Emanuele Delucchi. Eén van de bespeelde vleugels, een ‘Tallone’ uit 1975, heeft elementen in de klank die aan een rechtsnarige Erardvleugel doen denken, de andere is een Steinway. De opname is weinig flatteus, het klinkt alsof het is opgenomen in een te krappe ruimte. De hele onderneming, het spelen van dit soort bewerkingen, wordt wat betrekkelijk als blijkt dat de werken op het oorspronkelijk bedoelde instrument, het (Erard-) pedaalklavier of het orgel, veel beter tot hun recht komen en met orgel bestaan er ook opnamen van. Een opname van de originele werken met een pedaalklavier zou meer welkom zijn geweest. De toelichting in het booklet is voortreffelijk.
Hans Quant

Wilt u meer recensies lezen? Sluit dan hier een abonnement af en krijg automatisch toegang tot honderden andere recensies én voorgaande edities van Luister.

Facebook
Twitter

Laatste artikelen