Menu Sluiten

Anna Lucia Richter

Anna Lucia Richter heeft ‘Heimweh’

De Duitse sopraan Anna Lucia Richter tekent een contract bij Pentatone. Haar eerste album op dit Nederlandse klassieke-muzieklabel heet Heimweh (release in februari) en staat vol hartverscheurende liederen van Franz Schubert met begeleiding van meesterpianist Gerold Huber, met wie Richter haar Amerikaanse debuut maakte.

Richter geldt als groot vocaal talent en is goed thuis in de muziek van Mozart, de barok en de romantiek. Haar debuutalbum met werk van Schubert is volgens Pentatone het logische begin van een jarenlange samenwerking waarin Richters veelzijdigheid aan bod zal komen.

Indrukwekkende rollen

Anna Lucia Richter (1990) stamt uit een grote familie van muzikanten. Ze zat vele jaren in het meisjeskoor van de kathedraal in Keulen en kreeg zangles van haar moeder Regina Dohmen, waarna ze verder werd opgeleid door onder meer Kurt Widmer, Margreet Honig, Edda Moser, Christoph Prégardien en Edith Wiens. Richter won talloze internationale prijzen, waaronder de prestigieuze Borletti-Buitoni Trust Award.
Haar nog jonge operarepertoire omvat indrukwekkende rollen, zoals die van Ilia in Idomeneo, Zerlina in Don Giovanni, Elisabeth Zimmer in Elegie für junge Liebende (Elegy for Young Lovers), alsook de dubbelrol van Euridice/La Musica in Monteverdi’s L’Orfeo.

Anna Lucia Richter is “gedroomde Mahler-zangeres”

Ook in het oog en oor springend was haar samenwerking met Bernard Haitink en het Chamber Orchestra of Europe in november 2017. Volgens velen presenteerde Anna Lucia Richter zich als een gedroomde Mahler-zangeres met liederen die betoverden.
Volgens NRC waren het vooral Mahlers liederen op teksten uit de volksliedbundel Des Knaben Wunderhorn die het sterkst ontroerden en was Anna Lucia Richter de grootste ontdekking en misschien wel de grootste vocale sensatie van het jaar. “Haar sopraanstem heeft een warme laagte maar een naïef-onopgesmukte hoogte en juist die mix is voor Mahlers liederen ideaal. Daarbij bezit Richter een spitsneus voor theater, neemt ze risico en schrok ze er niet voor terug de schalks-volkse dialogen in te vullen met realistische koketterie.”

Facebook
Twitter

Laatste artikelen