BRITTEN

Recensie BRITTEN, SCHUBERT – Robin Tritschler (Sechs Hölderlin-Fragmente, 5 liederen; 6 Lieder)

BRITTEN, SCHUBERT
Robin Tritschler (Sechs Hölderlin-Fragmente, 5 liederen; 6 Lieder)
Robin Tritschler (tenor), Iain Burnside (piano)
WHLive 0071 • DDD-47’
Uitvoering **** | Registratie *****

Robin Tritschler heeft zich sinds zijn derde prijs op het IVC 2006 ontwikkeld tot een liederenzanger van distinctie. Live in Wigmore Hall klinkt zijn zilverig, helder tenorgeluid vol door. Het klinkt nooit versluierd of kunstmatig gedekt, maar altijd licht en trefzeker. In Brittens ‘Sechs Hölderlin-Fragmente’ en de vijf losse liederen leidt dat tot een bijna vanzelfsprekende interpretatie. Peter Pears had het hem nauwelijks kunnen verbeteren. Prachtig, zijn technische palet en de nuances in bijvoorbeeld ‘Socrates und Alcibiades’. In Schubert – hier gekozen omdat Britten er een voorkeur voor had – staat hij bijna diametraal tegenover het meer doorleefde, emotionele geluid dat Daniel Behle elders in ‘Winterreise’ laat horen. In ‘An Sylvia’ horen we zowaar een echo van de traditie die op plaat zijn bron vindt in John McCormack, nog zo’n tenor met klare dictie. Voor de emotie, dat zal duidelijk zijn, kunt u wat Schubert betreft beter bij Behle terecht, maar Tritschlers lezingen kunnen daarnaast goed bestaan. Zijn onbekommerde en loepzuivere zingen vindt bovendien een spiegel in het kristalzuivere spel van Iain Burnside, die een prachtig een-tweetje met de tenor aangaat. Bijna ongelofelijk dat het hier om een live-recital gaat, zo fantastisch klinkt de opname.
René Seghers

Wilt u meer recensies lezen? Sluit dan hier een abonnement af en krijg automatisch toegang tot honderden andere recensies én voorgaande edities van Luister.

Facebook
Twitter

Laatste artikelen