C.P.E. BACH

Recensie C.P.E. BACH – Hoboconcerten Wq 164 & 165, Sinfonia Wq 177

C.P.E. BACH
Hoboconcerten Wq 164 & 165, Sinfonia Wq 177
Il Fondamento o.l.v. Paul Dombrecht (hobo)
Passacaille 982 • DDD-55’
Met terugwerkende kracht snap je niet hoe Carl Philip Emanuel Bach het in vredesnaam dertig jaar lang heeft kunnen uithouden om avond aan avond als ondergeschikte klavecinist in het hoforkest naar het galante fluitspel van Frederik de Grote te moeten luisteren. Hij vond dat zelf ook een probleem, maar compenseerde zijn geestdodende baan met levendige sociale contacten in het intellectuele Berlijnse circuit. Daar kon hij de composities uitvoeren waarvoor de conservatieve Frederik geen belangstelling had. Zoals de Sinfonia in e, hier door Paul Dombrecht met zijn orkest Il Fondamento uitgevoerd. Met de beide tot hoboconcerten getranscribeerde klavecimbelconcerten, schonk Bach zijn virtuoze hobo-collega’s in het hoforkest repertoire om in kleine kring aan het hof te schitteren. Paul Dombrecht heeft tijdens zijn carrière als barokhoboïst aan talloze cd-opnames meegewerkt maar als artistiek directeur van het label Passacaille kan hij ook zijn eigen koers uitstippelen. En in die positie gunde hij zijn uit 1996 daterende opnames van de gefrustreerde maar niet klein te krijgen Emanuel Bach een nieuw leven. Mooie muziek, mooi gespeeld, in een fraai ogend doosje. Er is kwistig gestrooid met een royale galm, maar daar zijn vast liefhebbers voor.

Marijke Schouten

Wilt u meer recensies lezen? Sluit dan hier een abonnement af en krijg automatisch toegang tot honderden andere recensies én voorgaande edities van Luister.

Facebook
Twitter

Laatste artikelen