Aigul Akhmetshina.

Decca prijst Akhmetshina alvast de hemel in

Decca Classics steekt zijn trots over het vastleggen van de Russische mezzosopraan Aigul Akhmetshina niet onder stoelen of banken. De platenmaatschappij is ervan overtuigd dat ze een stem heeft ‘die de wereld zal veroveren’.

Akhmetshina (27) heeft een lange weg afgelegd. Ze groeide op in een gehucht in de Oeral, in de regio Bashkortostan. De mezzo komt uit een gezin van drie kinderen, met aan het hoofd een alleenstaande moeder. Als kind zong ze volksliederen tussen het melken van de koeien en het hout hakken door, zo wil het verhaal. “Iedereen in mijn familie heeft prachtige klassieke stemmen. Als ze ervoor zouden trainen, zouden ze ook operazangers zijn. Mijn oma zong, mijn ooms zongen en mijn opa speelde de accordeon”, vertelt ze.

De Russin liet op 14-jarige leeftijd haar geboortedorp achter zich en vertrok voor een carrière in de muziek. Ze maakte al snel naam. In 2017 won Akhmetshina de International Hans Gabor Belvedere Singing Competition. Die zege katapulteerde de zangbelofte richting internationale top. Ze heeft inmiddels al haar opwachting gemaakt bij Opéra national de Paris, Bayerische Staatsoper en Deutsche Opera Berlin.

Piepjonge Carmen

Op 21-jarige leeftijd was ze een van de jongste artiesten ooit die de titelrol van Bizets Carmen kreeg. Akhmetshina speelde die beladen rol in grote zalen als de Royal Opera House in Londen en The Met in New York. En raakte niet van haar stuk. Een recensent van The New York Times noemde haar meest recente vertolking van Carmen ‘onweerstaanbaar’.

Het Engelse dagblad The Times beschreef haar zo: ‘Akhmetshina heeft een natuurlijk ‘kijk naar mij’-charisma dat het publiek op de banken brengt.’ Directeur Dominic Fyfe van Decca Classics wrijft zich in zijn handen met de nieuwe aanwinst. Hij noemt de verbintenis met de zangeres een “opwindend moment” voor Decca Classics.

Weerloze sneeuw

Akhmetshina is de eerste mezzosopraan die we vastleggen in meer dan dertig jaar tijd.” Fyfe vertelt dat hij Akhmetshina voor het eerst in een Londense kerk hoorde, middenin de winter. “We hadden haar uitgenodigd om de laatste scene van Carmen op te nemen. Het is geen overdrijving om te stellen dat haar stem de sneeuw zou kunnen doen smelten.”

Akhmetshina heeft meters gemaakt in grote producties als West Side Story, bij de Accademia Nazionale di Santa Cecilia in Rome. Ze werkte ook mee aan The 7 Deaths of Maria Callas bij de Engelse Nationale Opera en de Barbier van Sevilla bij The Royal Opera House.

Debuutalbum komt eraan

Eind januari kwam haar eerste single uit, getiteld Habanera. Haar debuutalbum Aigul, dat op 26 juli in de winkels ligt, maakt een knik naar haar veelgeprezen ‘Carmen’. Er staan ook andere aria’s op. Net als een speciaal gearrangeerd volkslied, dat Akhmetshina zong in haar jeugd in het Russische Oeralgebergte.

Pratend over het karakter Carmen zegt ze het volgende: “Het gaat over een vrouw met een problematisch verleden. Een vrouw die een moeilijke jeugd heeft gehad en droomt van een toekomst die haar blij maakt. Ik ben een vechter. Ik moest het wel zijn, met mijn achtergrond. Als je je eigen ruimte moet veroveren, geeft dat je extra kracht.”

Hier de Instagrampagina van de mezzosopraan, die meer dan 12.000 volgers heeft.

In onderstaand filmpje zie je Akhmetshina in topvorm:

 

Facebook
Twitter

Laatste artikelen