DVORÁK

Recensie DVORÁK – Requiem

DVORÁK
Requiem
Christiane Libor (sopraan), Ewa Wolak (alt), Daniel Kirch (tenor), Janusz Monarcha (bas), Warsaw Philharmonic Orchestra and Choir, o.l.v. Antoni Wit
Naxos 8.572874-75 (2 cd) • DDD-1.38’
Uitvoering ***** | Registratie *****

Dvorák had veel te danken aan Engeland, waar hij bij een eerste bezoek in 1884 tweemaal met veel succes zijn Stabat Mater dirigeerde, een werk dat goed aansloot bij de tradities van het bloeiende koorleven aldaar. In het volgende jaar was hij er weer, voor de eerste uitvoering bij de Londense Philharmonic Society van zijn zevende symfonie, een werk waarvan hij zei te hopen ‘dat het de wereld op z’n kop zou zetten’. Zijn Requiem, ook een opdrachtwerk, ging in 1890 in Birmingham in première met zeker even veel succes als zijn Stabat Mater. Geen wonder, al was het maar om de creatieve vindingrijkheid die een schat van heerlijke melodieën oplevert (tot zelfs een vrolijke koorfuga op de tekst Quam olim Abrahae!). De uitvoeringsmogelijkheden van het Requiem zijn enigszins beperkt, gezien de vereiste ruime bezetting en de grote en vermoeiende lengte van het stuk. Maar daar lijken ze in deze opname geen last van te hebben, want hier wordt helder, exact, met gevoel voor detail én voor de samenhang, maar vooral meeslepend gemusiceerd. Eerste klas dirigent, solisten, koor en orkest in een modeluitvoering.
Frits Ham

Wilt u meer recensies lezen? Sluit dan hier een abonnement af en krijg automatisch toegang tot honderden andere recensies én voorgaande edities van Luister.

Facebook
Twitter

Laatste artikelen