ELGAR

Recensie ELGAR – Scenes from the Saga of King Olaf, op.30; The Banner of Saint George, op.33

ELGAR
Scenes from the Saga of King Olaf, op.30; The Banner of Saint George, op.33
Emily Birsan (sopraan), Barry Banks (tenor), Alan Opie (bariton), Bergen Philharmonic Choir, Choir of Collegium Musicum, Edvard Grieg Kor, Bergen Philharmonic Orchestra o.l.v. Andrew Davis
Chandos CHSA 5149(2) • DDD-1.52’
Uitvoering **** | Registratie ****

Elgar schreef de beide cantates op deze dubbelaar in respectievelijk 1896 en 1897. Vlak voor zijn Enigma Variations uit 1899 dus, het stuk dat meestal gemarkeerd wordt als zijn doorbraak. Dat de volwassen Elgar eraan zat te komen blijkt uit Scenes from the Saga of King Olaf, de hoofdschotel van dit album. Het vertelt de sage van Olaf Tryggvason, die met de nodige onverschrokkenheid het Christelijke geloof introduceerde in het Noorwegen van de tiende eeuw. Elgar en zijn librettist maakten er een soort muzikale avonturenroman van, boordevol actie en beeldende, bijna opera-achtige passages. Andrew Davis voelt die sfeer uitstekend aan en staat voor een levendige vertolking, met veel gevoel voor drama en sfeer. De solistencast is overtuigend, met als uitschieter de heldere en egale sopraan van Emily Birsan. Het koor zingt begeesterd en klinkt opvallend jong. Het toetje op dit album, The Banner of Saint George, was ooit een opdrachtwerk bij gelegenheid van het diamanten troon-jubileum van Queen Victoria. Het verklaart waarom er aan het slot nationalistische teksten zijn toegevoegd. Een tamelijk vermoeiend stuk, wellicht ook omdat solisten ontbreken en alleen het koor zingt. De articulatie is niet je dat, bovendien overspoelt het orkest de zangers soms.
Maurice Wiche

Wilt u meer recensies lezen? Sluit dan hier een abonnement af en krijg automatisch toegang tot honderden andere recensies én voorgaande edities van Luister.

Facebook
Twitter

Laatste artikelen