ELGAR

Recensie ELGAR – Sea Pictures – The Music Makers

ELGAR
Sea Pictures – The Music Makers
Kathryn Rudge (mezzosopraan), Royal Liverpool Philharmonic Orchestra and Choir o.l.v. Vasily Petrenko
Onyx Classics ONYX 4206 • DDD-60’

Al op de eerste track, bij de inzet van de solostem weet je: hier gebeurt iets bijzonders. De stem van de jonge mezzosopraan Kathryn Rudge klinkt gerijpt en mengt uitstekend met het orkest. Rudge laat in haar benadering zowel de onstuimigheid als de rust van de zee horen. De emoties in haar stem voelen als juist, mede dankzij de goede verstaanbaarheid van het Engels. Wat een verschil met de uitvoering onder Barenboim! Met een bezetting van solist, koor en orkest sluit het vervolgwerk The Music Makers, opus 69 naadloos op de voorgaande Sea Pictures, opus 37 aan. We horen golven van andere werken van Edward Elgar in deze stukken terug. Mijn favoriet is zondermeer track 10 ‘They had no vision amazing’ waarin Elgar uit het deel Nimrod uit zijn Enigma Variaties, opus 36 citeert. Gloedvol samenspel van orkest, solist en koor, zonder overdrijving. Chef-dirigent Vasily Petrenko weet het geheel op bezielende wijze te beheersen. Goed, de intonatie van het koor is soms net iets te hoog of te laag, maar dat heeft mij niet gestoord. Het cd-boekje is wat summier. Voor actuele informatie over solist, orkest, koor en dirigent verwijst platenlabel Onyx naar de website. De liedteksten zijn gelukkig wel afgedrukt. Deze cd boeide me van begin tot eind. Een rijk gekleurd en ontroerend album, vol spanning waarbij je zo nu en dan gerust een traantje mag wegpinken.
Frank Hougee