GANASSI

Recensie GANASSI – La Fontegara

GANASSI
La Fontegara
Le Concert Brisé o.l.v. William Dongois
Ricercar RIC 395 • DDD-66’
Waardering: 8

Silvestro Ganassi (1492-1565) was een zestiende-eeuwse Italiaanse musicus die zowel de fluit en andere blaasinstrumenten als de viola da gamba tot op zeer hoog niveau bespeelde. Als elke zichzelf respecterende musicus componeerde hij ook. Daar is helaas niets van overgeleverd. Wel zijn er twee belangwekkende theoretische geschriften van zijn hand bewaard gebleven. La Fontegara uit 1535, waarin de kunst van de blaasinstrumenten centraal staat en Regola Rubertina, een boekwerk in twee delen over het spel op de viola da gamba (1542 en 1543). Ganassi gaat in beide theoretische geschriften vooral in op de kunst van de diminuties, de kunst van het versieren van een melodielijn. Destijds een gebruikelijke improvisatiekunst die iedere musicus geacht werd meester te zijn, maar die in de loop der eeuwen grotendeels verloren is gegaan. In La Fontegara gaat Ganassi een stap verder dan de meeste latere geschriften en bespreekt hij zeer complexe ritmische versieringen. Het enige probleem was dat hij geen muzikale voorbeelden uit de praktijk opnam in zijn geschrift. Het Ganassi Project van de Haut École de la Musique voorziet in deze emissie door de theorie van Ganassi toe te passen op werken uit de eerste helft van de zestiende eeuw. Le Concert Brisé heeft zich op deze werken gestort en een levendige cd afgeleverd met werken van onder anderen Desprez, Gombert, Verdelot, De Rore en anderen. Opvallend is de rol van bariton Romain Bockler die voor welkome afwisseling zorgt tussen het notengeweld van de blokfluiten, gamba’s en cornetten.
Paul Janssen

Wilt u meer recensies lezen? Sluit dan hier een abonnement af en krijg automatisch toegang tot honderden andere recensies én voorgaande edities van Luister.

Facebook
Twitter

Laatste artikelen