GEMINIANI

Recensie GEMINIANI – Concerti Grossi, Op.7

GEMINIANI
Concerti Grossi, Op.7
Café Zimmermann
ALPHA 396 • DDD-64’
Waardering: 9

De musici van Café Zimmermann waren verrast toen ze de partituur van Geminiani’s Concerti Grossi opus 7 doornamen: geen dertien-in-een-dozijn-barok, maar hoogst onvoorspelbare muziek. Waar Corelli en Händel het concerto grosso perfectioneerden binnen vaste kaders van vorm en melodie, gooide Francesco Geminiani het met zijn derde set in dit genre over een andere boeg. Het contrast tussen concertino- en ripienopartijen tekent zich minder scherp af en de vierledige indeling in langzaam-snel-langzaam-snel is losgelaten. Vooral het zesde concerto heeft een heel vrije indeling in korte secties van verschillende lengten en tempi. Bijna als narratief van iets buiten-muzikaals, aldus Rudolf Rasch in het cd-boekje. Geminiani schrijft niet zozeer melodieuze structuren, maar speelt als een soort Jackson Pollock van de barokmuziek met orkestrale kleuren en de gevoelens die ze oproepen. Met één been in de zeventiende eeuw en met de ander in de achttiende, zoals cellist Petr Skalka treffend verwoordt in het boekje. Deze cd is in die zin een rariteit en zal allicht ook niet elke barokliefhebber bekoren, maar de concerti getuigen van een uiterst originele en vooruitstrevende muzikale geest. En wat een geluk dat Café Zimmermann ze heeft vastgelegd – per slot van rekening een van de beste ensembles van het moment.
Marnix Bilderbeek

Wilt u meer recensies lezen? Sluit dan hier een abonnement af en krijg automatisch toegang tot honderden andere recensies én voorgaande edities van Luister.

Facebook
Twitter

Laatste artikelen