GODARD

Recensie GODARD – 2 Barcarolles – Des scènes Italiennes, op.126 – 20 Pièces pour le piano, op.58

GODARD
2 Barcarolles – Des scènes Italiennes, op.126 – 20 Pièces pour le piano, op.58
Alessandro Deljavan (piano)
Piano Classics PCL 0072 • DDD-81’
Uitvoering **** | Registratie ****

Benjamin Godard (1849-1895) schreef in zijn korte leven een ontzagwekkend oeuvre bij elkaar: zeven opera’s, vijf symfonische werken, twee vioolconcerten, twee pianoconcerten, een vracht kamermuziek, stapels instrumentale muziek en ruim honderd liederen, vaak op eigen teksten. Eeuwige roem verwierf hij met een mopje van drie minuten: de Berceuse uit de opera Jocelyn. Iedereen speelde of zong het, van Fritz Kreisler tot Bing Crosby, tientallen keren moet het de hitlijsten hebben gehaald. Godard was tot zijn veertigste een succesvol componist, maar werd door nieuwe geluiden ingehaald voordat hij overleed. Geveld door tuberculose en met een joodse stamboom verhuisde hij naar het kerkhof van vergeten componisten. Hoewel we hier niet te maken hebben met vergeten meesterwerken, dringt toch de vraag zich op: waarom wel Saint-Saëns en niet Godard? Het antwoord is eenvoudig en een beetje sneu: Godard liep enige decennia achter. Dat heeft desondanks zeer beluisterbare (salon)muziek opgeleverd die hier een eerlijke kans krijgt van pianist Alessandro Deljavan. De opname is ronduit schitterend – alleen producer Pieter van Winkel wordt vermeld, geen technicus. Na de Vioolconcerten door Chloë Hanslip op Naxos en de Pianoconcerten door Howard Shelley op Hyperion levert Piano Classics hier een waardevolle aanvulling op de muzikale nalatenschap van Benjamin Godard.
Siebe Riedstra

Wilt u meer recensies lezen? Sluit dan hier een abonnement af en krijg automatisch toegang tot honderden andere recensies én voorgaande edities van Luister.

Facebook
Twitter

Laatste artikelen