J.S. BACH

Recensie J.S. BACH – Cantatas (cantates en fragmenten, o.a. Ich habe genug, Gott soll allein mein Herze haben en Komm, du süsze Todesstunde)

J.S. BACH
Cantatas (cantates en fragmenten, o.a. Ich habe genug, Gott soll allein mein Herze haben en Komm, du süsze Todesstunde)
Andreas Scholl (countertenor), Junko Takamaya (sopraan), Michael Feyfar (tenor), Raitis Grigalis (bas), Kammerorchester Basel o.l.v. Julia Schröder
Decca 478 2733 • DDD-63’
Nog maar kort geleden gold Andreas Scholl zo’n beetje als het ijkpunt als het ging om de afdeling countertenoren. Inmiddels is de concurrentie danig toegenomen, maar Scholl bevestigt hier nog wel even zijn gedegen reputatie. In repertoire dat hem bijna op het lijf geschreven is: een keuze uit het cantate-oeuvre van Bach, met als rode draad het vrome verlangen naar de dood en het dan (hopelijk) volgende hemelse hiernamaals. Twee complete cantates: BWV 82 en 169, met daarin als ingetogen hoogtepunten (als ik het zo mag noemen) de aria’s Schlummert ein (82) en Stirb in mir (169). Van cantate BWV 200 bestaat alleen nog maar een altaria (met een prachtige vioolsolo, hier denkelijk gespeeld door Julia Schröder zelf). Van cantate BWV 161 zingt Scholl het expressieve recitatief Kommt du süsze Todesstunde, en van BWV 53 de in het thema passende titelaria: Schlage doch, ­gewünschte Stunde. Tussendoor speelt het uitstekend begeleidende Kammerorchester Basel de sinfonia uit BWV 150; de sinfonia van BWV 169 zouden we ook in een programma als dit trouwens ook wel een instrumentaal intermezzo kunnen noemen. Voor het afsluitende koraal van die cantate krijgt Scholl hulp van drie andere zangers.

René de Cocq

Wilt u meer recensies lezen? Sluit dan hier een abonnement af en krijg automatisch toegang tot honderden andere recensies én voorgaande edities van Luister.

Facebook
Twitter

Laatste artikelen