LISZT

Recensie LISZT – Dante Symphony – Tasso Lamento e Trionfo – Künstlerfestzug

LISZT
Dante Symphony – Tasso Lamento e Trionfo – Künstlerfestzug
Staatskapelle Weimar, Knabenchor der Jenaer Philharmonie, Damen des Opernchores des Deutschen Nationaltheaters Weimar o.l.v. Kirill Karabits
audite 97.760 • DDD-79’
Waardering: 7

Tegenwoordig zijn we geneigd Franz Liszts kunst af te doen als enigszins goedkoop, onecht en over dramatisch etcetera. Wat men ook van hem kan vinden, hij is niettemin de schepper van de Symphonische Dichtung. Liszt is de eerste die in deze richting is gegaan en anderen na hem hebben geprofiteerd van zijn verworvenheden. Hij stond samen met Richard Wagner aan het hoofd van de zogenaamde Neudeutsche Schule. Geboren Hongaar, maar door zijn langdurige werkzaamheid in Weimar en vriendschap met Richard Wagner, kwam hij opnieuw onder invloed van de Duitse cultuur. Dit schonk hem nieuwe inzichten en impulsen, zoals blijkt uit de Faust-symfonie. Maar ook zijn reizen door Italië, waar hij zich thuis voelde door onder andere de dichtkunst aldaar, heeft hem onderwerpen opgeleverd als de Dante-symfonie en de Tasso Lamento e Trionfo. Precies deze werken – met als aanvulling het Künstlerfestzug – zijn nu opgenomen door de Staatskapelle Weimar onder Kirill Karabits voor het audite-label. Ik was al onder de indruk van Karabits’ opname van de Oktober Cantate van Prokofjev, voor hetzelfde label. Nu flikt hij het weer in die zin dat hij zich niet laat verleiden tot het groteske, maar integendeel tot de literaire essentie. De opname is zeer ruimtelijk, maar de orkestklank is soms wat aan de dunne kant. Niettemin aanbevolen!
Emile Stoffels

Wilt u meer recensies lezen? Sluit dan hier een abonnement af en krijg automatisch toegang tot honderden andere recensies én voorgaande edities van Luister.

Facebook
Twitter

Laatste artikelen