Liza Ferschtman
Toonzetters met Liza Ferschtman.

Liza Ferschtman over luisteren

Violiste Liza Ferschtman gaat aankomende zondag (30 september) een muzikale dialoog aan met celliste Quirine Viersen, de Vlaamse muziekfilosoof Tomas Serrien én het publiek. Het thema is ‘luisteren’.

Deze bijzondere ontmoeting valt in het kader van Toonzetters van De Balie in Amsterdam. In deze serie “onderzoeken toonaangevende artiesten een muzikaal fenomeen vanuit een maatschappelijke, sociologische of filosofische invalshoek.” Eerdere deelnemers waren rapper Typhoon en de Duitse zanger/producer Shantel.

“Luisteren is een existentiële vorm van communicatie”

Wat betekent het om écht te luisteren in deze tijd van visuele overprikkeling? Die vraag legt Liza Ferschtman de anderen voor. In zijn boek Klank heeft Tomas Serrien al een aanzet tot een antwoord geformuleerd: “Luisteren is een existentiële vorm van communicatie, die de fysieke bekwaamheid om te horen overstijgt.”
Maar wat betekent dat voor de muziek – en specifiek de musicus – als we kennelijk steeds minder in staat zijn om goed te luisteren? Wat zal volgen, zijn gedachtewisselingen over concentratie, passie en overgave. Hoe moeilijk is de (terugkeer naar de) essentie van het luisteren?

Liza Ferschtman is een belangrijke violiste van haar generatie

Liza Ferschtman werd in 1979 geboren uit Russische ouders. Vader was de bekende cellist Dmitri Ferschtman en moeder de pianiste Mila Baslawskaja. Een van Liza’s eerste muzikale invloeden was de Letse violist Philipp Hirshhorn, een vriend van de familie. Al op de middelbare school won ze prijzen en studeerde ze aan het Koninklijk Conservatorium in Den Haag. Daarna ging ze in de leer bij Herman Krebbers in Amsterdam, Ida Kavafian in Philadelphia en David Takeno in Londen.
Tegenwoordig geldt Liza Ferschtman wereldwijd als een van de belangrijkste violisten van haar generatie. Ze speelt in alle grote concertzalen en met befaamde orkesten en dirigenten. Ze bracht inmiddels al negen cd’s uit, won de Nederlandse Muziekprijs en volgde in 2007 haar collega Isabelle van Keulen op als artistiek directeur van het Delft Chamber Music Festival.

Facebook
Twitter

Laatste artikelen