MADONIS

Recensie MADONIS – Violin Sonatas

MADONIS
Violin Sonatas
Maria Krestinskaya (viool), Pavel Serbin (cello) Imbi Tarum (klavecimbel)
Pan Classics PC 10397 • DDD-81’
Waardering: 9

Aan de naam en faam van Luigi Ludovico Madonis (1695-1777) kan het niet gelegen hebben, dat zijn muziek niet wijder verbreid is. Madonis was in de eerste helft van de zeventiende eeuw een reizende Roel die achtereenvolgens de harten van muziekliefhebbers in Venetië, Breslau, Brussel en Parijs in vlam zette met zijn virtuositeit als violist. Vivaldi was zijn leermeester, maar ook de vele musici binnen zijn eigen familie inspireerden hem. Eenmaal gevestigd in Sint-Petersburg kon zijn met lokale volksliedjes doorweven Italiaanse componeerstijl voor Russisch doorgaan. De twaalf voor tsarina Anna Joanovna geschreven vioolsonates werden pas begin deze eeuw herontdekt door violist Alexander Brusilovsky. Zijn opnamen blinken qua speelstijl niet uit in authenticiteit. Daarom is deze nieuwe uitgave met zes van de sonates uiterst welkom en ook noodzakelijk. Barokvioliste Maria Krestinskaya speelt niet alleen bewonderenswaardig zuiver, smaakvol en elegant, haar uitvoeringen leveren ampel bewijs dat de sonates gewoon zeer goede en verfijnde composities zijn. Ze mag zich ook gelukkig prijzen met de creatieve invulling van het continuo. Het frenetieke element in Vivaldi’s stijl ontbreekt bij Madonis volledig, ritmische stuwkracht wordt vooral gehaald uit de dansante bewegingen. En met name in de Vierde sonate komt Madonis’ gevoel voor drama en talent voor uitgesponnen melodieën prachtig naar voren. Al brengt Krestinskaya weinig ornamentiek in haar spel aan, het wordt maar zelden gemist. Met haar energieke aanpak blaast ze deze vergeten muziek nieuw leven in.
Harry-Imre Dijkstra

Wilt u meer recensies lezen? Sluit dan hier een abonnement af en krijg automatisch toegang tot honderden andere recensies én voorgaande edities van Luister.

Facebook
Twitter

Laatste artikelen