November Music 2020

November Music 2020 legt focus op NL

November Music 2020 vindt plaats van 6 t/m 15 november op diverse locaties in ’s-Hertogenbosch. De 28ste editie focust zich voornamelijk op de Nederlandse muziekscene. “We willen de vitaliteit en creativiteit van componisten, makers en musici onderstrepen in ruim tachtig verschillende concerten.”

November Music 2020 geeft acht opdrachten aan Nederlandse componisten en twee opdrachten aan buitenlandse componisten, onder wie de Finse Kaija Saariaho. As usual opent het festival op vrijdag 6 november met het Bosch Requiem, ditmaal gecomponeerd door de Koreaans-Nederlandse Seung-Won Oh. Voor het werk heeft ze zich laten inspireren door een dodenritueel dat Koreaanse begrafenistradities aan het katholicisme koppelt. Na Kate Moore en Calliope Tsoupaki is Oh de derde componiste van het Bosch Requiem op rij.

Grootheid Terry Riley op November Music 2020

Zoals gezegd zet November Music 2020 de Nederlandse muziekscene in de spotlight. Interessante ensembles en solisten te over. Een greep: Asko|Schönberg, Cappella Amsterdam, Amsterdam Sinfonietta, percussionist Dominique Vleeshouwers, pianist Hannes Minnaar en violiste Diamanda Dramm.

Naast alle topkwaliteit van eigen bodem heeft November Music 2020 op internationaal vlak ook veel interessants in petto. Neem bijvoorbeeld Musikfabrik uit Keulen. Het ensemble brengt in grote bezetting twee wereldpremières van Enno Poppe en een opdrachtwerk van Richard Rijnvos ten gehore. Of Terry Riley, een grootheid uit de minimal music. Samen met zijn zoon, de gitarist Gyan Riley, geeft hij een duoconcert. Trompettist Dave Douglas en gitarist Julian Lage geven eveneens acte de présence. Jazzliefhebbers opgelet! Niemand minder dan pianist Brad Mehldau staat geboekt voor twee soloconcerten van anderhalf uur in het Jheronimus Bosch Art Center.

Dames eerst dit jaar

Een speciale rol is weggelegd voor Kaija Saariaho, de festivalcomponist van November Music 2020. Naast het nieuwe opdrachtwerk zijn op 13 en 14 november veel werken van haar te horen. Ook bijzonder: voor de eerste keer in de geschiedenis van het festival zijn er dit jaar meer vrouwelijke dan mannelijke makers te horen. Het aandeel vrouwelijke uitvoerders is eveneens groter dan voorgaande jaren. Dit alles in het kader van “meer diversiteit binnen de nieuwe muziek, waaronder een gelijke verhouding man-vrouw”. Zo neemt ook de vrouwenstem een bijzondere plaats in. De Britse sopraan en artist-in-residence Juliet Fraser toont in drie concerten hoe virtuoos en menselijk nieuwe muziek kan zijn.

Share on facebook
Facebook
Share on twitter
Twitter

Laatste artikelen