PFITZNER

Recensie PFITZNER – Palestrina

PFITZNER
Palestrina
Peter Bronder (Palestrina), Britta Stallmeister (Ighino), Claudia Mahnke (Silla) e.a., soli en koor van de Opera van Frankfurt, Frankfurter Opern- und Museumsorchester o.l.v. Kirill Petrenko
OEHMS Classics OC 930 • DDD-190’
In zijn ‘muzikale legende’ Palestrina behandelt de Duitse componist Hans Pfitzner (1869-1949) de confrontatie van de componist Giovanni Pierluigi da Palestrina met de discussies van het Concilie van Trente van 1563 over de toekomst van de liturgische polyfone muziek. Het werk komt buiten Duitsland en Oostenrijk weinig op de affiche, is nauwelijks vertegenwoordigd op de plaat maar krijgt hier met de opname uit de Opera van Frankfurt, van juni 2010, een prima visitekaartje. Er is eerst en vooral de boeiende orkestrale interpretatie onder Kirill Petrenko die de klankrijkdom van Pfitzners Wagneriaans geïnspireerde partituur tot zijn volle recht laat komen. Dan is er het voortreffelijke werk van het ensemble van de Opera van Frankfurt, duidelijk goed op elkaar ingespeeld en in staat de verhitte discussies tijdens het Concilie levendig te evoceren. Last but not least zijn er de individuele prestaties van de uitgebreide bezetting (een veertigtal rollen) aangevoerd door de menselijke, ontroerende Palestrina van Peter Bronder met heldere tenorstem (misschien iets te veel Spieltenor qua timbre) en voortreffelijke tekstprojectie. Wolfgang Koch geeft kardinaal Borromeo de nodige vocale autoriteit en Britta Stallmeister (Ighino), Johannes Martin Kränzle (Morone) en Michael Nagy (Luna) zijn slechts enkele namen uit het homogene, overtuigende ensemble.

Marijke Schouten

Wilt u meer recensies lezen? Sluit dan hier een abonnement af en krijg automatisch toegang tot honderden andere recensies én voorgaande edities van Luister.

Facebook
Twitter

Laatste artikelen