POULENC

Recensie POULENC – The Complete Songs Vol. 3

POULENC
The Complete Songs Vol. 3
John Mark Ainsley (tenor), Lorna Anderson (sopraan), Sarah Fox (sopraan), Jonathan Lemalu (bariton), Lisa Milne (sopraan), Ann Murray (mezzosopraan), Robert Murray (tenor), Thomas Oliemans (bariton), Malcolm Martineau (piano)
Signum Classics SIGCD272 • DDD-62’
We willen tegenwoordig alles compleet. Liedverzamelingen van componisten worden aangeleverd in afleveringen die leiden tot een afgerond geheel. Pascal Rogé zette Poulencs oeuvre voor piano en stem al eens eerder op cd, met onder andere Felicity Lott en François le Roux (Decca 475 9085). Malcolm Martineau, die hier als Poulenc-begeleider beslist niet voor Rogé onderdoet, maakt voor zijn editie gebruik van een wat groteré zangerspoel, al vinden we er geen echt francofone namen tussen. Sarah Fox, die opent met de Airs chantés, brengt ons echter direct in Franse sferen met haar communicatieve, aanstekelijke zang en goede dictie. Ze is kenmerkend voor het peil van de gehele cd: er wordt op hoog niveau voorgedragen, door reeds lang in het Franse repertoire ervaren zangers als Ann Murray en John Mark Ainsley en ook door een paar nieuwere namen. Op zo’n cd met diverse zangers kan niet alles perfect zijn: Jonathan Lemalu klinkt wat erg droog in ‘Monsieur Sans Souci’ en Lorna Anderson vindt haar vorm niet helemaal in ‘Colloque’, maar revancheert zich glorieus in ‘Nous voulons une petite soeur’. Thomas Oliemans, zingend met warmte, flair en een groot gevoel voor het over het voetlicht brengen van chansons, is goed vertegenwoordigd op deze cd, onder meer met de cyclus ‘Calligrammes’.

Siebe Riedstra

Wilt u meer recensies lezen? Sluit dan hier een abonnement af en krijg automatisch toegang tot honderden andere recensies én voorgaande edities van Luister.

Facebook
Twitter

Laatste artikelen