RACHMANINOFF

Recensie RACHMANINOFF, TANEJEV – Die Glocken op. 35 – Johannes Damascenus op. 1

RACHMANINOFF, TANEJEV
Die Glocken op. 35 – Johannes Damascenus op. 1
Anna Samuil (sopraan), Dmytro Popov (tenor), Vladislav Sulimsky (bariton), Tsjechisch Phil­harmonisch Koor van Brno, Gürzenich-Orchester Köln o.l.v. Dmitrij Kitajenko
Oehms Classics OC 470 • DDD-65’
Waardering: 9

Twee iconische Russische koorwerken op één cd. De vierdelige symfonie-cantate Kolokola (De klokken), in 1913 opgedragen aan Willem Mengelberg en het Concertgebouworkest, is een geraffineerd meesterwerk waarin Serge Rachmaninoff, geïnspireerd door Edgar Allen Poe via Konstantin Balmont, de menselijke levensfasen symboliseert met het geluid van klokken. Zilveren sleebellen, gelukzalige huwelijksklokken, angstaanjagende stormklokken, melancholische rouwklokken bieden ruimschoots gelegenheid tot heftige dramatiek, maar ook volop tedere en meditatieve momenten. Geraffineerde instrumentatie en virtuoze zang krijgen hier het volle pond. Kitajenko beschikt over het geweldige koor van Brno en beheerst niet alleen deze opwindende partituur, maar ook het Gürzenich-Orchester tot in zijn vingertoppen. Van de drie zangsolisten heeft tenor Dmytro Popov een prachtig soepel stemgeluid en is Vladislav Sulimsky een indrukwekkende, majestueuze bariton. Alleen de ongenaakbare sopraan Anna Samuil weet in haar ‘bruiloftsceremonie’ geen enkele warmte op te wekken – heel spijtig. Een totaal andere sfeer heerst in de cantate Johannes Damascenus van Rachmaninoffs leermeester Sergej Tanejev. Diens bijnaam ‘de Russische Brahms’ is zoals alle clichés een beetje waar, maar tegelijk heeft dit tweedelige werk een vintage Russische atmosfeer, ook al speelt het ‘verhaal’ zich elders af. De zevende-eeuwse christelijke prediker Johannes trekt zich terug uit het drukke Damascus en geeft zich over aan het kloosterleven in Jeruzalem. Vooral het serene openingsdeel is iets om steeds weer te willen horen: een lange, gewelfde koormelodie met delicate orkestbegeleiding: koorzang op zijn best.
Gerard Scheltens

Wilt u meer recensies lezen? Sluit dan hier een abonnement af en krijg automatisch toegang tot honderden andere recensies én voorgaande edities van Luister.

Facebook
Twitter

Laatste artikelen