Menu Sluiten
CD 10_724

Recensie BACH, BARTÓK – Sonate in C, BWV 1005; Sonate voor viool, Sz. 117; Anthèmes I & II

BACH, BARTÓK
Sonate in C, BWV 1005; Sonate voor viool, Sz. 117; Anthèmes I & II
Michael Barenboim (viool)
Accentus Music ACC 30405 • DDD-78’
Waardering: 8
Luister 724 – Mei/Juni 2017

Michael Barenboim is niet alleen de zoon van dirigent Daniel Barenboim en zijn tweede vrouw de pianiste Jelena Baschkirowa, hij is ook een begenadigd violist. En niet zomaar een. Op zijn debuut-cd speelt hij niet alleen buitengewoon, hij heeft ook een prachtig programma te bieden. Anthèmes I & II van Pierre Boulez omsluiten de Sonate in C groot, BWV 1005 van Johann Sebastian Bach en de Sonate die Béla Bartók voor Yehudi Menuhin schreef nadat hij de grote violist diezelfde sonate van Bach had horen spelen. Boulez’ Anthèmes is op zichzelf een sublimatie van de technieken van Bach en Boulez, zo blijkt vooral als aan het einde Anthèmes II voor viool en elektronica klinkt. Bovendien schreef hij Anthèmes I als verplicht werk voor de Yehudi Menuhin Competition. ‘Het is een concert!’ zo begint Michael Barenboim zijn eigenhandig geschreven liner notes en daar zegt hij niets te veel mee. Het is een solorecital dat van begin tot het einde boeit. Niet alleen door de keus voor en het verband tussen de gepresenteerde werken, maar ook vanwege Barenboim zelf die volledig boven de materie staat. Puristen zullen zijn Bach iets te modern en te veel naar de sfeer van het werk van Bartók gemodelleerd vinden, maar voor het moment en voor deze cd werkt het uitstekend.
Paul Janssen

Wilt u meer recensies lezen, dus óók de recensies van albums die het afgelopen halfjaar verschenen? Sluit dan hier een abonnement af en krijg automatisch toegang tot honderden andere recensies én voorgaande edities van Luister.

Share on facebook
Facebook
Share on twitter
Twitter

Laatste artikelen