Menu Sluiten
CD 13_723

Recensie BARTÓK, FULMER, BACH – Point Counter Point

BARTÓK, FULMER, BACH
Point Counter Point
Sonata voor solo viool; Sirens; Sonate voor solo viool nr. 3 in C, BWV 1005 Sarah Kapustin (viool)
Et’cetera KTC 1537 • DDD-60’
Waardering: 9
Luister 723 – April 2017

De Amerikaans-Nederlandse Sarah Kapustin, bekend van het Rubens Kwartet (dat helaas niet meer bestaat), maar ook van ‘vertelconcerten’ waarin ze muzikale beleving combineert met een vorm van educatie, koos geen gemakkelijke weg bij het samenstellen van deze cd. Solo viool zonder begeleiding is tricky en je moet van goeden huize komen om niet alleen loepzuiver te spelen, maar ook een interpretatie te bieden die boeit van begin tot einde. En van goeden huize komt zij. Deze werken, schrijft Kapustin, zijn voor haar verbonden met haar mentor Robert Mann, de inmiddels 96-jarige oprichter van het fameuze Juilliard Quartet. Hij was onder meer een vroege kampioen van Bartóks veeleisende sonate (met supersnelle kwartnootjes in de finale). Hij was ook een studiegenoot van David Fulmer die zijn Sirens aan haar opdroeg. De Derde sonate van Bach (nu eens niet de Tweede met de Chaconne) speelde ze voor het eerst voor Mann. In haar spel weet ze de kern te raken. Er wordt een onvermoed maar overtuigend verband hoorbaar tussen de sonates van Bach en Bartók. Dit virtuoze spel graaft diep en boeit van begin tot eind, en opnametechnicus Daan van Aalst heeft de vioolklank perfect in de ruimte geplaatst.
Gerard Scheltens

Wilt u meer recensies lezen, dus óók de recensies van albums die het afgelopen halfjaar verschenen? Sluit dan hier een abonnement af en krijg automatisch toegang tot honderden andere recensies én voorgaande edities van Luister.

Share on facebook
Facebook
Share on twitter
Twitter

Laatste artikelen