CD 14_719

Recensie BEETHOVEN, SCHUMANN, MOZART-FRANÇAIX – Equal

BEETHOVEN, SCHUMANN, MOZART-FRANÇAIX
Equal
Sebastian Bohren (viool), Chaarts Chamber Artists
RCA Red Seal 88985317172 • DDD-78’
Waardering: 9
Luister 719 – November 2016

Meteen aan het begin van Beethovens Vioolconcert is het duidelijk dat bij deze uitvoering de wind uit een andere hoek waait. Geen symfonieorkest maar een kamerorkest van slechts dertig musici. De paukenslagen zijn sneller en harder dan we meestal te horen krijgen en de pauk is aan de hoge kant… Meteen wakker! Er is geen dirigent: de musici van Chaarts geloven in de kracht van hun samen musiceren; ze zijn elkaars gelijken, ze zitten allemaal op het puntje van hun stoel en hebben voortdurend oogcontact. De solist staat in deze opvatting minder of zelfs niet op een voetstuk. Hij is één met zijn collega’s en wat hij doet bloeit op uit wat zij doen. Dat zorgt voor een zeer lichte, zeer alerte Beethoven. Geen olieverfschilderij maar een aquarel. Er zijn momenten dat je er zo doorheen kijkt. Het is even wennen maar toch ook zeker winst. Volgt het pleidooi voor Schumanns Phantasie voor viool en orkest (1853) – Schumann componeerde het onmiddellijk na het Vioolconcert – en dat overtuigt van a tot z. De late Schumann wordt vaak weggezet als een componist die niet meer helemaal serieus kon worden genomen. Dit is in ieder geval een knap en verrukkelijk stuk!
Jurjen Vis

Wilt u meer recensies lezen, dus óók de recensies van albums die het afgelopen halfjaar verschenen? Sluit dan hier een abonnement af en krijg automatisch toegang tot honderden andere recensies én voorgaande edities van Luister.

Facebook
Twitter

Laatste artikelen