CD 12_716

Recensie C.Ph.E. BACH – Carl Philipp Emanuel Bach vol.2

C.Ph.E. BACH
Carl Philipp Emanuel Bach vol.2
Ophélie Gaillard (cello), Pulcinella Orchestra
Aparté AP118 • DDD-82’
Waardering: 9
Luister 716 – Juni 2016

Na de ‘Concerti, Sinfonia & Sonata’ in 2014 komen Ophélie Gaillard en ensemble Pulcinella met het tweede album ter ere van Carl Philipp Emanuel Bach. Een vermetel streven om het verzamelde orkestwerk van deze vernieuwende zoon van J.S. Bach op te nemen. Feitelijk is Carl Philip Emanuel niet beroemd genoeg in relatie tot zijn plaats in de muziekgeschiedenis. “Hij is de vader, wij zijn de kinderen”, erkende Mozart al. Afgezien van de genialiteit waarmee hij vaders geërfde vakkennis wist te benutten, ontwikkelde hij een eigen, persoonlijke stijl, als perfecte overbrugging tussen barok en de romantiek die al aan de horizon gloorde. Gaillard weet die eigenheid in elke noot te laten oplichten, zowel als orkestleider als op de cello. Een persoonlijke stijl weerklinkt ook in haar bewogen en bevlogen interpretaties. In haar voorwoord citeert ze al de uitspraak van Carl Philip Emanuel over het invoelingsvermogen van de musicus: “Je moet eerst de emotie voelen die je gaat opwekken in de luisteraar.” Dat is haar gelukt, en hoe! Toonvorming, articulatie en transparantie zijn de sleutelbegrippen. De orkestklank fonkelt en bruist als champagne uit de speakers en alle dynamische mogelijkheden worden met zorg uitgebuit. Ook op de cello toont Gaillard zich een ware voordrachtskunstenares.
Margaretha Coornstra

Wilt u meer recensies lezen, dus óók de recensies van albums die het afgelopen halfjaar verschenen? Sluit dan hier een abonnement af en krijg automatisch toegang tot honderden andere recensies én voorgaande edities van Luister.

Facebook
Twitter

Laatste artikelen