CD 64_722

Recensie DIVERSEN – Ballo Turco from Venice to Istanbul (bewerkingen van werken van o.a. Cesti, Sances en Falconieri)

Ballo Turco from Venice to Istanbul (bewerkingen van werken van o.a. Cesti, Sances en Falconieri)
Francesca Lombardi Mazzuli (sopraan), Pera Ensemble o.l.v. Mehmet C. Yes¸ilçay
OehmsClassics OC 1858 • DDD-66’

In een tijd waarin de verschillen tussen het Oosten en het Westen vaak meer benadrukt worden dan de overeenkomsten, is een positieve noot plezierig. Die brengt het Pera Ensemble. Niet voor het eerst, overigens. Deze opname vormt wat mij betreft wel het voorlopige hoogtepunt in hun oeuvre. Op deze plaat brengt het ensemble met sopraan Lombardi Mazzuli westerse muziek met een Ottomaans tintje én Ottomaanse muziek van westerse signatuur. Het gaat daarbij voornamelijk om bewerkingen van westerse, voornamelijk Italiaanse muziek van rond 1600 die door het ensemble van een nieuwe interpretatie is voorzien. De gecombineerde inzet van instrumenten als barokviolen en de viola da gamba mét de ney (een oeroude rietfluit) en de kemençe (een oosters strijkinstrument) doet natuurlijk aan. De muziek wervelt als een derwisj. Daarnaast horen we componisten die hun wieg in christelijk Europa hadden staan, maar tegen wil en dank in Ottomaanse dienst geraakten. De opname biedt meerdere verrassende, eerste uitvoeringen. Bijvoorbeeld van Ali Ufki, een Pool die na een Tartaarse gevangenschap muziekleraar aan het Ottomaanse hof werd. Dit soort verhalen geeft een extra laag aan de toch al kleurrijke muziek.
Quirijn Bongaerts