Recensie MILHAUD – Complete Violin Sonatas – Complete Viola Sonatas (vioolsonates nrs. 1 en 2; altvioolsonates nrs. 1 en 2; Printemps; 4 Visages)

MILHAUD
Complete Violin Sonatas – Complete Viola Sonatas (vioolsonates nrs. 1 en 2; altvioolsonates nrs. 1 en 2; Printemps; 4 Visages)
Gran Duo Italiano
Brilliant Classics 2CD 95232 (2 cd’s) • DDD-69’
Luister 722 – Maart 2017

Het lijkt wel of Darius Milhaud, toch een belangrijke naam in de twintigste-eeuwse Franse muziek, de laatste jaren naar de achtergrond verdwijnt. Van zijn bijna 500 composities hoor je er hoogstens een tiental. Misschien is juist dat gigantische oeuvre zijn handicap: veel te omvangrijk om allemaal bij te houden, al is dat bij Bach en Mozart nooit een bezwaar. Het label Brilliant Classics is al langer bezig met deze originele, wendbare, kleurrijke componist die de muziekgeschiedenis menig duwtje in de rug heeft gegeven. De Vioolsonates vallen vroeg in het oeuvre, die met altviool stammen uit de Tweede Wereldoorlog, toen hij naar Amerika was uitgeweken. We horen in al deze werken een complexe maar aantrekkelijke mix van alles wat Milhaud zo karakteristiek en herkenbaar maakt: veel dissonanten, polytonaliteit, polyritmiek, volksmelodiek, Franse romantiek, neoclassicisme, Rameau, Couperin… Alles zit erin binnen een hechte en doordachte structuur. Bijzonder zijn de vier Visages voor altviool en piano, beeldende muzikale portretjes van La Californienne, The Wisconsian, La Bruxelloise en La Parisienne. Het Gran Duo Italiano, bestaande uit violist/altist Mauro Tortorelli en pianiste Angela Meluso, zet zich hartstochtelijk in voor Milhauds muziek. Jammer alleen dat de opname de strijkersklank soms wat meedogenloos maakt.
Gerard Scheltens