CD 75_715

Recensie – British Clarinet Concertos Vol.2

British Clarinet Concertos Vol.2 (werken van Britten, Mathias, Finzi en Cooke)
BBC Symphony Orchestra o.l.v. Michael Collins (klarinet)
Chandos CHAN10891 • DDD-83’
Luister 715 – Mei 2016

Het zal weinig dirigenten gegeven zijn hun passie voor een bepaald instrument zo heerlijk te mogen botvieren als Michael Collins, dirigent en klarinettist. Het kan aldus bijna niet anders of het zit met de balans tussen klarinet en orkest wel goed en dat is ook zo. Wat vooral verrast is de schoonheid van bepaalde mij (en waarschijnlijk ook u) volstrekt onbekende stukken zoals Brittens ‘Movements for a Clarinet Concerto’ uit 1942, waar ’s mans beste eigenschappen echt vanaf spatten.

Het is origineel, sprankelend, verrassend en een gegarandeerd succesnummer op ieder concert waar het wordt geprogrammeerd. Dat is heel anders met de voorspelbaardere vijf bagatelles van Gerald Finzi, een tam stuk. Arnold Cooke’s ‘Concerto Nr.1’ uit 1955 klinkt op zijn best alsof er een tafereeltje uit een schilderij van Waterhouse op muziek is gezet, maar verrassend is het zelden. Het concerto van William Mathias uit 1975 verrast in de behandeling van de klarinet en komt tot grote bloei in het Koechlinachtige ‘Lento espressivo’, daar zijn er aangrijpende, bijna mysterieuze momenten. Een must voor de liefhebber van klarinet, rariteiten en de al genoemde schilder Waterhouse, wiens vennetjes met bosnimfen, luipaardjes en surrealistische rimpelingen op het water hier van een soundtrack worden voorzien.